nieuws

Afgevallen Eurobekes weer in de slag om aanleg A59

bouwbreed Premium

Ze laten zich niet zomaar buiten spel zetten, de aannemers in het Frans-Belgisch-Nederlandse consortium Eurobekes. Deze week gaf de rechter in Den Bosch gehoor aan hun eis de provincie Noord-Brabant te verplichten tot een nieuwe aanbestedingsprocedure voor de A59. Dat betekent negen tot tien maanden vertraging van de aanleg.

Begin dit jaar viel het aannemersconsortium af bij de race om het ontwerp, de aanleg, het beheer en het onderhoud voor de negen kilometer lange weg tussen Rosmalen en Geffen in handen te krijgen. Volgens de uitgeschakelde aannemers (de Burense gebroeders Van Kessel, de Franse firma Eurovia en hun Belgische collega’s Besix) waren de gronden waarop de provincie selecteerde te onduidelijk. De wegenbouwers voelden zich op het verkeerde been gezet en stapten naar de rechter. De provincie, die de wegenbouwers onvoldoende gekwalificeerd vond voor het nieuwe project, heeft echter haast en stelde spoedappel in tegen het vonnis. Dat dient woensdag.

Directeur J.G. Hillen van het projectbureau A59 dat in opdracht van de provincie aanbesteedt, noemt de rechtszaak een ‘domper voor de regio’. De pps-constructie voor de aanleg van de weg was juist bedoeld om de A59 al in 2005 op te leveren, vier jaar eerder dan wanneer het rijk het zelf zou doen. Nu dreigt vertraging met een kwart van de tijdwinst waarop werd gehoopt. Hillen: “De weg neemt een belangrijke barrière weg tussen Den Bosch en Oss. Bovendien gebeuren op de huidige route vaak ongelukken en zoekt men sluipwegen.” Naast de regio zouden ook de vijf aannemersconsortia waarmee verder wordt gepraat door nieuwe aanbesteding worden benadeeld, omdat zij afgelopen maandag al hun ver uitgewerkte plannen op tafel zouden leggen. Hillen vindt het daarom ook jammer dat Eurobekes pas in mei met de dagvaarding kwam. “Bovendien is de vraag wat er mee gewonnen wordt, want nieuwe aanbesteding is geen garantie dat Eurobekes het werk dan wel mag uitvoeren. Iedereen doet dan opnieuw mee in de procedure.”

Eurobekes wil niet reageren op de kwestie in verband met het komende spoedappel. Over het geschilpunt van de selectiecriteria doet ook de provincie geen uitspraken.

Voor de aanleg van de A59 houdt het rijk rekening met 240 miljoen gulden plus ongeveer twee miljoen per jaar voor het beheer en het onderhoud. Die bedragen zouden worden begroot als Rijkswaterstaat de weg zelf zou aanleggen. De provincie mag bij het maken van afspraken met uitvoerders uitgaan van dezelfde bedragen.

Reageer op dit artikel