nieuws

RBB wil als Lafarge markt leiden

bouwbreed Premium

Marktleider worden is niet zo heel moeilijk; marktleider blijven des te meer, meent commercieel directeur P. van der Kruijssen van Lafarge Dakproducten, voorheen RBB, uit Montfoort. Het bedrijf houdt onder de nieuwe naam het assortiment dat de naamsvoorganger ook voerde en vult die aan met kleidakpannen uit de reeks Ceris.

Deze keramische pannen worden naar Nederlandse specificaties in Duitsland gemaakt bij producenten uit de groep Lafarge. Het betreft een OVH plus en een FD plus.

Lafarge Dakproducten richt zich op grootschalige nieuwbouw en renovatie. In deze segmenten in Nederland noemt Lafarge zich met betonnen dakpannen marktleider.

Van der Kruijssen stelt dat de milieubelasting van een betonnen dakpan minimaal is. De betonpan Keratop bestaat uit herverwerkt materiaal. Voor de grootschalige nieuwbouw en renovatie moeten de kleidakpannen van een groter formaat zijn. Lafarge levert de OVH plus in natuurrood en koperrood en met een donkere scherf in blauwgrijs en zwart. Het laatste voorkomt dat bij beschadiging de rode scherf tegen de donkere kleur afsteekt.

Lafarge ‘lanceert’ momenteel de Cisar S met de symmetrische welf. De Cisar in het N-model is nu twee jaar met succes op de markt. In de berekening van Van der Kruijssen neemt het volume jaarlijks met 40 tot 50 procent toe.

De pan, die gladder is en dus minder gevoelig voor vuil, wordt steeds vaker gebruikt in de luxere bouw. Lafarge geeft op de Ceris tien jaar voldakgarantie. Als in die periode iets met het dak gebeurt vallen alle bijbehorende kosten onder de garantie. Een extra steun om de pannen in de markt geaccepteerd te krijgen.

In de betonnen dakpannen doen zich regelmatig nieuwe ontwikkeling voor die volgens Van der Kruijssen niet door iedereen wordt opgemerkt. De pan van de jaren zestig is aanmerkelijk veranderd. Toen werden meer dakpannen gevraagd dan de markt kon bieden. Later zijn bij de functionele eisen esthetische gekomen. Intussen levert het bedrijf een grotere betonnen dakpan voor de projectenbouw. Daarvan gaan er 7,5 in een vierkante meter, in plaats van tien. De pan is langer, vergt dus minder latten en dus minder arbeid. Het gewicht per pan is met 4,9 kilo iets meer dan de 4,2 kilo van de ‘gewone’ pan, maar het gewicht van het dak wordt minder omdat er minder pannen op liggen. Per vierkante meter scheelt het 6 kilo.

Details

Marktleider blijven vergt volgens Van der Kruijssen een vergroting van de toegevoegde waarde door middel van bijvoorbeeld daklogistiek, technische advisering en hoeveelhedenberekening.

Architecten maken steeds vaker speciale daken met verschillende kleuren. Daar komen vaak moeilijke technische details bij kijken, bijvoorbeeld ten aanzien van de gevelbekleding en het inbedden van systemen voor zonne-energie. Lafarge Dakproducten verspreidt die kennis onder meer via het internet. Die weg moet gebruikers ook de mogelijkheid tot interactie en tot elektronisch zakendoen bieden. Van der Kruijssen zegt dat zijn bedrijf vrij ver gevorderd is met de zelf ontwikkelde hoeveelhedenberekening en verankeringsadviezen. Het voordeel van de groep is dat afzonderlijk vergaarde kennis in gezamenlijkheid kan worden gebruikt.

Het bedrijf richt zich op vijf doelgroepen: opdrachtgevers in de vorm van projectontwikkelaars als het om nieuwbouw gaat en woningbouwverenigingen voor renovatie, architecten, bouwmaterialenhandels, aannemers en dakbedekkers. Elkeen stelt zich bij ‘het dak’ iets anders voor. De elektronische hulpmiddelen zijn daarop aangepast. Met ‘hoeveelhedenberekeningen’ denkt Lafarge mee met de aannemer die een prijs moet bepalen en met de materialenhandel. Het ‘verankeringsadvies’ is belangrijk voor de opdrachtgever, omdat hij zekerheid wil dat het dak aan het Bouwbesluit voldoet. De dakdekker weet met het advies welke delen hij wel of niet moet verankeren.

Configurator

Voor het internet ontwikkelde het bedrijf een ‘roofing configurator’ waarmee gebruikers een dak kunnen samenstellen. Ze kunnen bijvoorbeeld een foto van een woning maken waarvan ze de dakbekleding kunnen veranderen.

Wanneer ze de maten ingeven, kan de fabrikant adviseren over de pannen. Met die gegevens kan de handel op basis van de aanbevelingen een offerte maken. Wanneer het systeem in bedrijf komt, kan Van der Kruijssen nog niet aangeven. De inspanningen zijn nu gericht op het storingsvrij maken van de programmatuur. Het aanbod begint waarschijnlijk met een referentiewoning. Tevens moet een vrij breed assortiment worden gedigitaliseerd.

‘Toegevoegde waarde vergroten met logistiek en technische adviezen’

Reageer op dit artikel