nieuws

Meer concurrentie bij aanbesteding van Noord-Zuidlijn

bouwbreed Premium

De gemeente Amsterdam probeert bij de aanbesteding van de ondergrondse stations en de tunnel onder het IJ voor de toekomstige Noord-Zuidlijn meer concurrentie te bewerkstelligen. Toekomstige bouwcombinaties mogen slechts uit twee partijen bestaan, zo heeft het college bekendgemaakt.

De tunnelbuis onder het IJ en het ondergrondse station nabij Amsterdam CS worden nu voor het eerst aanbesteed. Voor de ondergrondse stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan is het de tweede aanbestedingspoging. De oorspronkelijke biedingen waren veel te hoog.

“We willen voorkomen dat we opnieuw te maken krijgen met dezelfde grote bouwcombinaties. Door de zaak te splitsen in meerdere contracten kunnen ook middelgrote aannemers meedoen. Als de concurrentie toeneemt, wordt de prijs wellicht wat gunstiger”, aldus de woordvoerder van het Projectbureau Noord-Zuidlijn.

Eind september moet blijken of Amsterdam de aanleg van de lijn binnen het budget van start kan laten gaan. Voor de totale lijn tussen Amsterdam-Noord en de Zuidas is 2,4 miljard gulden beschikbaar. De tunnel onder de binnenstad en de drie kleine ondergrondse stations mogen zo’n 750 miljoen kosten. Deze tunnel hoeft niet opnieuw te worden aanbesteed. Het Projectbureau Noord-Zuidlijn verwacht daarover met een aannemer tot overeenstemming te kunnen komen.

Gelijk met de aanbesteding voert de gemeente onderzoek uit naar de gevolgen van eventuele uitstel of afstel van de aanleg van de metrolijn. “Mocht het totaalbedrag toch te hoog worden, dan moet de raad dit najaar een besluit nemen over een hogere bijdrage dan wel uitstel of afstel.”

Reageer op dit artikel