nieuws

Hogesnelheidslijn Bologna op dood spoor

bouwbreed Premium

Na een inval afgelopen weekeinde ligt het werk aan de TAV, de hogesnelheidslijn tussen Bologna en Florence grotendeels stil. Onderzoek van de milieupolitie heeft uitgewezen dat er op grote schaal de hand is gelicht met afvoer van vervuilde grond.

Enkele vrachtwagens van de daarvoor verantwoordelijke organisatie Cavet zijn op heterdaad betrapt. Met als gevolg dat alle drieduizend werknemers aan de TAV-lijn op non-actief werden gesteld. Een deel van hen heeft maandag het werk mogen hervatten, maar de voortgang van het totale project stagneert.

De aanklacht reikt verder dan het onrechtmatig dumpen van vervuilde tunnelgrond. Als andere overtredingen gelden de volgende punten: het aannemen van smeergelden in verband met afvalwerking, een verregaande nonchalance in behoud van de Apennijnen als natuurgebied, drastische verstoringen van de waterhuishouding, met na recente voltooiing van een tunnel zelfs ‘spontane’ watervallen van 85 liter per seconde.

Vooral tegen dit laatste is meermalen gewaarschuwd in milieurapporten die dateren van 1995 tot vorig jaar. Mede onder hoede van ingenieur en tunnelexpert P. Lunardi werd in 1996 met de aanleg van de lijn begonnen. Volgens tegenstanders gebeurde dit zonder extra voorzorgsmaatregelen op milieugebied. Diezelfde Lunardi is sinds enkele weken minister van Transport en Openbare Werken. Hij beschouwt de huidige actie als een regelrechte aanval op zijn positie: “De stopzetting van het werk is onaanvaardbaar en onrechtmatig. De punten van zorg worden al jaren besproken en zijn allang opgelost. Als de aanklachten zouden kloppen, kunnen we nagenoeg alle bouwputten in Italië sluiten. Dit is louter en alleen een politieke aanval, op het kabinet-Berlusconi en op mijzelf.”

Daarmee heeft de bouw voor een eerste crisis in de nieuwe regering gezorgd. Want de oppositie roept al hardop “Lunardi hoort op te stappen”. “We zijn niet tegen de aanleg van treintunnels, integendeel. Maar dit is een minister die alleen wil bouwen, ook al gaat dat ten koste van het milieu.”

Het traject voor de hogesnelheidslijn tussen Bologna en Florence bedraagt 79 kilometer, waarvan 73 via tunneldoorgangen. In 1996 zijn de werkzaamheden begonnen, met als doel de voltooiing in 2006. Tot op heden werd 60 procent van het project gerealiseerd. De totale kostenraming bedraagt 8 miljard gulden. De meeste werknemers komen uit Zuid-Italië. Zij dreigen zonder salaris (gemiddeld 3500 gulden) te komen als de blokkade niet wordt opgeheven.

Reageer op dit artikel