nieuws

Wegaanleg blijft wapen tegen files

bouwbreed Premium

Nog altijd 40 procent van het budget van Verkeer en Waterstaat zal in de bouw van nieuwe wegen worden geïnvesteerd. De twee andere middelen in de strijd tegen de files zijn kilometerheffing en benutting van bestaande wegen.

Minister Netelenbos is al tevreden als auto’s in de file op de snelwegen 60 kilometer per uur kunnen rijden. In het midden van Nederland ligt de gemiddelde snelheid in de spits een stuk lager. Er is sprake van een knelpunt bij 35 kilometer of minder. Ze zei dit tijdens de presentatie van deel 3 van het Nationaal Verkeer- en Vervoersplan dat afgelopen vrijdag door het kabinet is vastgesteld.

Bij deel 3 van het plan zitten ook de ruimteclaims die nodig zijn voor eventuele uitbreidingen van wegen. Er zijn ook nieuwe snelwegen op te vinden als de N18 tussen Enschede en Arnhem, de A4 ter hoogte van Midden-Delfland en Roosendaal en de A5 en A8 ter hoogte van Amsterdam. Rond bijna alle bestaande snelwegen is uitbreidingsruimte geclaimd. Netelenbos benadrukte dat niet zeker is dat de gereserveerde ruimte ook wordt volgebouwd.

Ze zet haar troeven namelijk ook op benutten en beprijzen. Netelenbos wil haast maken met de invoering van kilometerheffing. “Ik ben gemotiveerd voor snelle invoering.” Daarvoor hoopt ze tijdens de ministerraad van 1 juni steun te krijgen van haar collega-ministers.

Ze verwacht weinig problemen, maar liet doorschemeren dat de omslag ambtenaren van Verkeer en Waterstaat en Financiën veel moeite kost. “Zo hier en daar is sprake van een rouwproces. Sinds 1987 zijn ze bezig geweest met rekeningrijden. Dus kost het even tijd voor ze helemaal achter de kilometerheffing staan.”

Efficiënter

Vrachtwagens krijgen in 2003 al met kilometerheffing te maken, andere automobilisten uiterlijk in 2006. Na een technische test zal de kilometerheffing geleidelijk over heel Nederland worden uitgerold, aldus Netelenbos.

De benutting van de huidige infrastructuur kan efficiënter door technologische vernieuwingen. Een voorbeeld hiervan is dynamische wegmarkering waarbij de weg in de spits van drie naar vier stroken wordt verbreed. Rijkswaterstaat houdt op 18 juni een eerste proef op de A12. Vanaf 2005 verwacht het ministerie dit soort maatregelen op grote schaal te kunnen invoeren. Door een combinatie van de kilometerheffing, extra rijstroken en betere benutting van de bestaande weg denkt Netelenbos de mobiliteit in toom te houden. Als alle maatregelen werken, zal de automobilist uiteindelijk 25 procent minder lang in de file staan.

Reageer op dit artikel