nieuws

Trekvliettunnel kan in 2009 klaar zijn

bouwbreed Premium

Een nieuwe verbindingsweg tussen de snelwegen A4 en A13 en de binnenstad van Den Haag moet door een tunnel met een lengte van 2,5 kilometer. Het grootste deel van de tunnel zou onder de Trekvliet moeten worden aangelegd. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie naar het zogenoemde Trekvliettracé.

B en W van Den Haag hebben met de resultaten van de studie ingestemd.

Nu nog komt het meeste verkeer Den Haag binnen over de Utrechtsebaan, in het verlengde van de A12. Het Trekvliettracé moet deze weg ontlasten en de binnenstad en het bedrijventerrein Binckhorst beter bereikbaar maken.

In het gunstigste geval kan in 2005 begonnen worden met de aanleg. De weg moet er dan in 2009 kunnen liggen. De tunnel komt voor het grootste deel onder de Trekvliet te liggen. Het dak van de tunnel moet minstens een halve meter onder de bodem van de vliet komen. Die is 3,30 meter diep. De vloer van de tunnel komt op ongeveer 9 meter diepte.

Den Haag wil de tunnel financieren uit de 400 miljoen die de gemeente heeft liggen voor deelname aan het bereikbaarheidsoffensief Randstad. Hoe het met de aansluiting op de A4 en de A13 moet, is een zaak van het Rijk, aldus verkeerswethouder B. Bruins.

Reageer op dit artikel