nieuws

Taxi waarschuwt automatisch voor files

bouwbreed Premium

De divisie Verkeersonderzoek van het Duitse instituut voor lucht- en ruimtevaart (DLR) gebruikt taxi’s met een GPS-navigatiesysteem als automatische filemelders. Het instituut uit Berlijn werkt daarvoor samen met de Berlijnse taxicentrale City Funk en het Weense Austrosoft. Het proefproject moet de Duitse hoofdstad en wijde omgeving een goed functionerend verkeersinformatiesysteem opleveren.

Taxibebedrijven proberen hun auto’s zoveel mogelijk op de weg te houden. Niet zelden maken ze daarbij gebruik van druk bereden routes en hoofdwegen. De ruim driehonderd taxi’s van de Berlijnse centrale City Funk, waarvan steeds om en nabij een derde onderweg is, geven zo via de communicatie-apparatuur en het navigatiesysteem de actuele stand van zaken in het verkeer door. De taxi-onderneming gebruikt daarvoor het zogeheten Kapsch-systeem, dat het zo’n vier jaar geleden van Austrosoft betrok. Een centrale bepaalt cyclisch de positie van een taxi en leidt uit de bevindingen de toestand op de weg af.

Filedetector

Deze vorm van verkeerstelematica staat bekend onder de naam Floating Car Data. Geïnteresseerden als transportbedrijven kunnen de gegevens online opvragen om er bijvoorbeeld routes mee samen te stellen. In theorie kan elke auto met een ‘filedetector’ en bijbehorende computer worden uitgerust. Die moet dan wel over een telecomvoorziening beschikken, die de gegevens via bijvoorbeeld SMS doorstuurt.

Het Duitse lucht- en ruimtevaartinstituut verstrekt door middel van de zogeheten MultiSat Webservice uitgebreidere verkeersinformatie. Het gaat om een geautomatiseerd systeem, dat met behulp van satellieten vanuit de ruimte doorlopend verkeerstromen volgt en bemeet. Een specifiek verkeersprogramma vat de bevindingen samen die aardmetings-, communicatie- en navigatiesatellieten verzamelen. Dienstverleners en eindgebruikers kunnen door middel van een abonnement via het internet deze gegevens naslaan. Het DLR ontwikkelde het systeem in samenwerking met de technische universiteit van Dresden en het computerinstituut GMD-First uit Berlijn.

Reageer op dit artikel