nieuws

Snijrad tunnelboor in folie verpakt

bouwbreed Premium

Het snijrad van de boormachine Oost van de Westerscheldetunnel word voor de reparatie van het hoofdlager ingepakt met een folie. Dit houdt het rad vrij van het beton waarmee het front wordt gestabiliseerd om de reparatie bij atmosferische druk uit te kunnen voeren.

Het inpakken van een snijrad met een vezelversterkt folie is nog niet eerder toegepast. De methode is bedacht door aannemer KMW. Aanvankelijk was die van plan waterkussens tussen het snijrad en de duikwand te plaatsen. De kussens zouden na het uitharden van de betonmortel voor het boorfront worden lekgeprikt. Vervolgens zou de mortel met beitels worden weggehakt om een werkruimte te creëren tussen het snijrad en de duikwand.

De betonmortel is nodig, om te voorkomen dat de Boomse klei onder hoge druk de werkruimte binnendringt.

Voordeel

Het voordeel van het toepassen van de folie is volgens projectmanager B. Otten van KMW vooral dat het snijrad na de reparatie makkelijker vrijkomt en weer kan draaien. Het rad wordt dan zo’n vijf centimeter teruggetrokken en de folie verwijderd. Daarna doorboort het snijrad de dertig centimeter dikke betonwand van lagesterktemortel om de weg door de Boomse klei te vervolgen. Die weg is overigens bijna ten einde en dat is ook precies de reden dat de reparatie nu plaats vindt. De Boomse klei waar de aannemer zich vooraf zoveel zorgen over maakte uit angst voor verkleving, bleek een prettige bodemlaag. De klei is niet watervoerend en het boorfront goed stabiel, waardoor de omstandigheden voor reparatie relatief gunstig zijn.

Steun

De vezelversterkte folie waarmee het snijrad wordt ingepakt is niet volledig waterdicht, maar de cementdeeltjes kunnen er niet doorheen. Bovendien wordt de ruimte achter het snijrad tijdens het betonneren tegelijkertijd gevuld met een steunvloeistof. Dat is een cementloze mortel die het folie tijdens het betonneren moet stabiliseren. Daardoor zal naar verwachting geen beton achter het snijrad komen. Als het beton voor het snijrad een week is uitgehard, wordt de cementloze mortel weggepompt en kan de reparatie bij atmosferische druk beginnen.

Op één plaats achter het snijrad is wel degelijk behoefte aan beton. Dat is ter hoogte van de schuifdeur in de duikwand waardoor gereedschappen en materieel voor het schild worden gebracht. Daar bevindt zich geen steunplaat om de openingen in het snijrad af te sluiten. Duikers dichten die opening af door een foliezak te vullen met beton. Bij alle andere openingen bevinden zich wel steunplaten, die vanuit de duikwand met vijzels automatisch naar hun plek worden geschoven.

Lek

Dat het hoofdlager van de Oostelijke tunnelboor lekt, is al langer bekend. Bij het aftappen van de olie uit een van de kamers van het lager kwam water mee, zodat de kans bestaat, dat er naast het water ook bentoniet en zand is binnengekomen. Dat betekent dat zeker één of twee afdichtingsringen hun werk niet goed deden en vervangen moeten worden. Dit kon tot nu toe door provisorische reparaties worden uitgesteld, maar KMW vond het uiteindelijk niet verantwoord de Boomse klei te verlaten met de lekke afdichtingen. De machine is op dit moment ongeveer halverwege het tracé.

Het hoofdlager van het snijrad heeft geen rollen of kogels, maar bestaat eigenlijk uit een as die in een bus draait. Vier rubberringen compartimenteren de ruimte tussen bus en as in kamers waarin respectievelijk spervet, vet, olie en lucht onder druk wordt gehouden. Reden waarom de reparatie bij atmosferische druk moet plaatsvinden is, dat uit rubberbanden ter plekke de ringen door vulkaniseren moeten worden gemaakt. De uiteinden van de rubberstroken worden daarbij verhit en met kracht op elkaar geduwd, zodat ze weer een nauwsluitende ring vormen. Dat moet bij schone, droge en atmosferische omstandigheden plaatsvinden. De reparatie gaat maandag van start en zal vier weken in beslag nemen.

Reageer op dit artikel