nieuws

Afbrokkelend zoab beschadigt auto’s

bouwbreed Premium

Zoab-wegen brokkelen na een paar jaar af. Kleine steentjes, waar het zeer open asfalt beton uit bestaat, springen in het rond, waardoor beschadigingen aan auto’s en autoruiten ontstaan. Dit stelt autoruitschadebedrijf Carglass en Rijkswaterstaat en wegenbouwer Heijmans bevestigen het.

Rijkswaterstaat tekent erbij aan dat het “moeilijk te zeggen is na hoeveel jaar zich dit voordoet”. Met name afgelopen winter is het probleem op veel rijkswegen gesignaleerd. “Er waren toen veel temperatuurverschillen, wat invloed heeft op de staat van het zoab. Dat gebeurde afgelopen jaar zo snel op verschillende plaatsen, dat we dat niet goed hebben voorzien”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

“We proberen zo snel mogelijk te reageren en het probleem op te lossen. Maar dan moet dat weggedeelte wel weer afgesloten worden en zit je met het probleem van files. We proberen met de onderhoudsprogramma’s te voorkomen dat er veel steentjes losraken”, aldus Rijkswaterstaat.

Voordelen

Ook bouwer Heijmans, die de Nederlandse rijkswegen grotendeels voorziet van het zoab, bevestigt dat dit asfalt door de open constructie steentjes loslaat. “De manier van kapotgaan is bij zoab en ‘normaal’ asfalt verschillend. Het oude asfalt laat ook deeltjes los, maar dan gaat het om zanddeeltjes. In het geval van zoab gaat het om steentjes.”

De woordvoerder van Heijmans zegt er wel meteen bij dat de voordelen van het zoab in het natte Nederland – door de open structuur loopt het regenwater weg waardoor het zicht van automobilisten beter is en er geen spoorvorming plaatsvindt – volgens hem duidelijk opwegen tegen de nadelen.

Het zoab ligt sinds het gebruikt wordt in Nederland, begin jaren negentig, al onder vuur. Eerst bleek dat de remweg aanzienlijk langer is dan bij normaal asfalt. Later bleken de zoab-wegen ook veel gladder te worden bij ijzel. Om dat probleem in de toekomst te ondervangen ligt al een plan klaar, zo weet Heijmans te melden.

Afgesloten

“Als het in de toekomst flink gaat ijzelen, zal op de zoab-wegen de linkerbaan worden afgesloten. Alle auto’s gaan dan rechts rijden. Dat zal wel voor meer files zorgen, maar dan komt het gestrooide zout, door het intensieve weggebruik weer omhoog.”

Reageer op dit artikel