nieuws

Aanleg nieuwe installatie station: ‘lamp wisselen terwijl zij nog brandt’

bouwbreed Premium

Rotterdams openbaar vervoerder RET laat het metrostation Beurs/Churchillplein renoveren. De Alewijnse Groep uit Delft legt er voor ruim 2,5 miljoen gulden een volledig nieuwe elektrotechnische installatie aan. Die vervangt de oude twee gescheiden systemen. De opdrachtgever eist een ongestoord bedrijf: het werk komt volgens projectleider R. Dercksen van Alewijnse neer op het wisselen van een lamp terwijl die nog brandt.

Het vernieuwingsproject voorziet in een nieuwe hoofdverdeelkast ofwel capitool, voedingsdistributie, leidingnet en bijbehorende kabelgoten. De verbruikers krijgen nieuwe verdeelkasten en aansluitkabels.

Ook de leidingen voor verlichting en kracht worden vernieuwd. Daarvoor staan negen maanden. In die periode ‘verspijkert’ Alewijnse een kleine 12.500 manuren. Momenteel lopen zo’n dertien monteurs op de locatie die een ruime 13.000 vierkante meter beslaat. De oplevering volgt op 22 mei. Het ziet ernaar uit dat de installateur op een paar nagekomen werken na die datum haalt. Een nachtploeg van acht man voert dezer dagen onder meer kabelwerk rond de sporen uit.

Om problemen door nachtwerk te voorkomen, werkt de desbetreffende ploeg vier nachten van elk tien uur, zodat het weekeinde vrij blijft.

Overdag

Het werk wordt zoveel als mogelijk overdag gedaan. De RET staat evenwel geen enkele verstoring van het reizigersverkeer toe. Op bepaalde plaatsen kan dan alleen buiten de spits worden gewerkt. Niet het hele station kan ’s nachts worden aangepakt. Om die reden gaf de RET de installateur toestemming overdag met een toezichthouder langs de perrons te werken.

Het werk begon in september vorig jaar. De RET stelde zelf het bestek op. De basistekeningen waren inmiddels zo’n dertig jaar oud. Die gaven niet altijd meer de bestaande situatie weer. Wijzigingen kwamen soms niet op de revisietekeningen voor. Na afloop van het project krijgt de RET volledig nieuwe installatie- en revisietekeningen. En na de oplevering zitten er geen functieloze oude kabels meer in het station. Mede daardoor houdt de installateur zo’n 15.000 kilo ‘kabelschroot’ over.

Logistiek

Het project kent een uitermate complexe logistiek. Niet in de laatste plaats omdat in het station bijvoorbeeld hijsluiken ontbreken. Alles moet langs de (rol)trappen en de liften naar beneden. De RET kon in theorie met platte wagons logistieke diensten bieden; echter alleen ’s nachts en tegen aanzienlijke kosten.

Veel benodigdheden kwamen volgens een uitermate strak draaiboek overdag op de locatie. Leidinglegger Witkop trok 260 meter lange voedingskabels van 5x95mm door de perronbak. Een ploeg van twaalf man kon per nacht twee kabels aan. Transportbedrijf Saan bracht zware onderdelen als schakelkasten langs ‘zeepkisthellingen’ over de trappen naar beneden.

Noodverlichting

Alewijnse vervangt zo’n 25 verdeelkasten, inclusief een 7 meter lange hoofdverdeelkast. Er komt ook een centraal noodverlichtingsysteem op basis van accubatterijen in. Dat geeft 220 Volt gelijkspanning en houdt na stroomuitval nog een uur de verlichting gaande.

Enkele noodverlichtingarmaturen vallen niet op omdat ze met de rest van de stationsverlichting meebranden. Het noodverlichtingsysteem maakte twee dieselaggregaten overbodig. Een sloper brandde die in drie weken in stukken en voerde ze af. De installatie maakt nu gebruik van twee voedingen van energiebedrijf Eneco en van een derde die energie uit het tractienet van de RET krijgt.

Reageer op dit artikel