nieuws

Systeem voor service bij BAM NBM Infra

bouwbreed Premium

Als service bieden het hart van je bedrijf uitmaakt, moet je organisatie daar volledig op ingericht zijn.

Hoe kan de moderne informatie- en communicatietechnologie daarbij helpen? Een voorbeeld bij BAM NBM Infra.

Bij BAM NBM Infratechniek hebben interne softwareprogramma’s eigenhandig een serviceprogramma gemaakt dat nu bij twee dochterbedrijven in gebruik is. Begin dit jaar is een uiterst praktisch automatiseringssysteem in gebruik genomen: servicemonteurs hebben draadloos contact met het kantoor voor onder meer het ontvangen van nieuwe opdrachten, het versturen van werkbonnen en het beheer van de voorraad in hun bedrijfsauto.

Dat is in vogelvlucht wat het nieuwe automatiseringssysteem inhoudt bij het service-onderdeel van de Verenigde VTN Bedrijven en bij NBM Petrol Stations. Het eerstgenoemde bedrijf onderhoudt vooral selectieve afsluitingssystemen als schuifpoorten, ‘wegblockers’ slagbomen en parkeerinstallaties. Het tweede heeft de oliemaatschappijen als klant voor alle installaties op hun benzinestations. En omdat storingen aan die pompen altijd snel opgelost moeten worden, wil dit BAM NBM-onderdeel altijd precies weten waar de vijftien wagens rijden of stilstaan. Met behulp van een draadloos ‘Global Positioning System’ is dat exact te achterhalen en kan de dichtstbijzijnde auto naar een storing worden gedirigeerd.

Bij VTN Services is de mobiele datacommunicatie al langer in gebruik, maar tot eind vorig jaar waren de mogelijkheden beperkt tot het verzenden van een projectnummer en de uitgevoerde werkzaamheden. Dat programma op de draagbare computers van de servicemonteurs en op kantoor draaide ook nog eens onder het antieke DOS — het niet-grafische besturingssysteem uit de jaren tachtig. Ook dat softwarepakket was overigens intern ontwikkeld; dezelfde programmeurs hebben nu de moderne versie geschreven, waarmee de mogelijkheden voor administratie en managementinformatie aanzienlijk zijn uitgebreid. Jan Lankkamp, manager VTN Services is zeer enthousiast: “We zijn er veel flexibeler door geworden, kunnen sneller reageren op storingen en de klant heeft vaak binnen een week al de factuur binnen. Dat laatste is voor hem ook prettiger dan vroeger, toen een rekening van ons nog wel eens een maand op zich kon laten wachten. Nu weet de klant nog precies waar het voor was omdat het zo kort geleden is. Voor grote opdrachtgevers van VTN betekent het dat ook zij veel sneller kunnen facturen naar hun klanten.”

Erg modern is de nachtelijke bevoorrading van de bedrijfsauto’s: als de monteur slaapt, zorgt een ingehuurde bezorgdienst voor de aanvulling van de standaard voorraad. Die wordt namelijk automatisch bijgehouden door het systeem: zo gauw een onderdeel dreigt op te raken, wordt dit aangevuld. De koerier heeft een sleutel van de auto op zak. Sommige monteurs kiezen ervoor om de levering in een depot vlak buiten hun woonwijk te laten bezorgen, omdat de bezorgdienst soms met gierende banden door de slapende straat rijdt. “Maar dat doet niets af aan de efficiëntie van het systeem,” vindt Lankkamp, “of je nou twee kilometer verderop je spullen haalt of eerst zoals vroeger een uur moet rijden, scheelt gigantisch.”

Dagelijks verdeelt de centrale coördinator het werk onder de dertien monteurs, die hun lijstje met opdrachten via het Ram Mobile Datanetwerk op een draadloos modem ontvangen. De coördinator kan bijzonderheden aangeven en de gewenste bezoektijd of deadline. En steeds als ze een klus geklaard hebben, melden ze die af en printen in de auto een werkbon voor de klant. “Grotere klanten stellen prijs op een kopie-werkbon die per e-mail aan hun hoofdvestiging gestuurd wordt, zodat men daar ook op de hoogte is van de verholpen storing,” vertelt Lankkamp. “Dat is met deze software een fluitje van een cent geworden.”

En maakt hij al gebruik van de mogelijkheden voor managementinformatie? Lankkamp geeft toe dat dit nog veelal onontgonnen terrein is: “Ik kan totalen van uren, kilometers, productiviteit, rusturen, responsetijden en financiële informatie uit het systeem halen. Maar pas als we een aantal maanden verder zijn, zullen er nog meer gegevens geanalyseerd kunnen worden.” De software is overigens niet te koop, laat de manager weten.

Reageer op dit artikel