nieuws

Stationsplein Apeldoorn in ere hersteld

bouwbreed Premium

De gemeente Apeldoorn vernieuwt het gebied ten noorden van het NS-station. Op een oppervlakte van ongeveer twee hectare komen appartementen, kantoren, winkels en woningen. Het project Forumpark, dat is ontwikkeld door HBG Vastgoed en Heijmans Vastgoed, kost 200 miljoen gulden. De eerste woningen gaan dit kwartaal in de verkoop. Eind 2003 moeten het beeldbepalende plein en de omliggende bebouwing klaar zijn.

Ten noorden van het station stonden in de jaren vijftig nog 16 hotels, herinnert vastgoedontwikkelaar Higler van HBG zich. Van een levendig deel van de stad veranderde de stationsomgeving na verloop van tijd in een troosteloze en rommelige omgeving. “Dat bracht de nodige sociale problemen met zich mee. Ook de sfeer was niet optimaal”, aldus Higler. De gemeente besloot het gebied opnieuw in te richten om het imago van deze vanuit de trein duidelijk zichtbare locatie te verbeteren.

De gemeente wil van het gebied een toegangspoort tot de stad maken. “De Stationsstraat wordt de hoofdas. Die loopt vanaf het station door het Forumpark naar het nieuwe gemeentehuis van Apeldoorn”, aldus de vastgoedontwikkelaar. Het grootste deel van het project bevindt zich ten oosten van deze straat.

Vooraan, grenzend aan het stationsgebouw komt in een halve cirkelvorm het stationsplein ‘de crescent’ te liggen met bomenrijen. Om dit autovrije plein heen worden vier appartementencomplexen gebouwd, eveneens in een halve cirkel. In de plint vinden winkels en 500 vierkante meter daghoreca onderdak. Het kantoor van de Motorrijtuigenbelasting grenst eveneens aan het stationsplein.

De woon- en kantoorgebouwen langs het plein worden ongeveer vijf bouwlagen hoog. “We willen rekening houden met de bebouwingskenmerken van Apeldoorn”, zegt Higler. “Ook al zijn we hier met randstedelingen aan het werk, het blijft wel Apeldoorn. Daar moet je geen randstad van willen maken. “De architecten Klunder en DKV zijn de ontwerpers van de appartementencomplexen langs het plein.

Belastingdienst

DKV ontwierp ook het vijf bouwlagen tellende kantoorgebouw waarvan de belastingdienst met 13.500 vierkante meter de voornaamste gebruiker wordt. Daarnaast zijn Art Zaaijer en Tangram Architecten bij het project Forumpark betrokken. De laatste voor vijftig gesubsidieerde koopappartementen. Parkeren gebeurt ondergronds in de nieuwe noordelijke stationsomgeving. De parkeergarages zijn direct vanuit de appartementen en woningen toegankelijk.

In totaal omvat het Forumpark Apeldoorn 220 appartementen, tweeduizend vierkante meter winkelruimte en vijftienduizend vierkante meter kantooroppervlak. De stationsomgeving krijgt een nieuwe verbinding met het zuiden van de spoorlijn. Naast de bestaande spoortunnel wordt een nieuwe noord-zuidondertunneling aangelegd.

Eind maart is de bouw van de eerste appartementen en huizen van start gegaan. Die worden binnenkort verkocht en zullen eind 2002 worden opgeleverd. Eerder al kwam het nieuwe busstation gereed, dat direct naast het spoor ligt. Door de aanleg van het plein en de verlegging van het busstation hopen de ontwikkelaars een einde te maken aan de chaotische verkeerssituatie. “Bussen, auto’s en fietsen reden door elkaar”, vertelt Higler. De gemeente werkt nog aan een plan om de grote hoeveelheden fietsen van het plein weg te houden, door ze in een ondergrondse stalling onder te brengen.

Hotels, die in een ver verleden in de noordelijke stationsomgeving te vinden waren, zou Higler best terug willen. “Maar de hotelbranche loopt niet al te best. Nieuwe hotels moeten eerst over de kop voordat ze rendabel worden.”

Reageer op dit artikel