nieuws

Eerst vijftigduizend dollar, dan per meter

bouwbreed Premium

“We vragen eerst vijftigduizend dollar. Daarna rekenen we af per vierkante meter. Bijvoorbeeld: een klant kan Building/Center een jaar lang gebruiken voor een miljoen vierkante meter vloeroppervlak, of een half jaar voor twee miljoen.” Op die manier verwacht Bricsnet, provider van software voor bouwmanagement en gebouwbeheer via internet, over een jaar winst te maken.

Naast de opbrengsten uit het gebruik van software krijgt Bricsnet inkomsten van leveranciers van informatie. “Zij betalen ‘content fees’ voor het opnemen van hun informatie op onze website. Het zijn een soort advertenties”, legt J. McHugh, ‘content manager’ van www.bricsnet.com uit. Bricsnet verwacht ook ontvangsten uit royalties van Build-One en Unisys in Korea en Japan. Zij hebben het recht de software van Bricsnet aan hun klanten aan te bieden. Het gaat daarbij om in het Japans en Koreaans vertaalde versies.

Razendsnel

Op de websites van Unisys en Buildone lijkt de software echter niet te vinden. De homepage van Buildone in Korea bestaat zelfs helemaal niet, in Japan is hij ‘under construction’.

De homesite www.bricsnet.com is wel in de lucht, zonder kleuren en met gearceerde afbeeldingen. Dat is geen gebrek, maar het volgen van een trend. In de Verenigde Staten laten zakelijke aanbieders het populaire circus van kleuren en afbeeldingen achterwege. Daar zit de klant immers niet op te wachten. Sommige websites bieden zelfs weer razendsnel ladende ‘text only’, voor klanten voor wie elke seconde telt. De Nederlandse homepage van Bricsnet is nog in kleur en geeft geen toegang tot de nieuwe software, Building/Center. Project/Center is wel beschikbaar. Het kost wat moeite, maar het is mogelijk om demonstraties van de software te vinden. De Arabische homepage www.bricsnetmiddleeast.com is al wel grijs, evenals de Spaanse. België, Duitsland, Groot-Brittannië zullen wel volgen. Frankrijk meldt vol trots, dat Bouygues Construction gebruik maakt van de diensten en software van Bricsnet.

Strategie

Y. Etiel, ‘executive vice-president worldwide marketing’ van Bricsnet, heeft het grootste vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Vooral na de wijziging van de strategie. Het is niet meer in eerste instantie de opzet om een platform te bieden, waar de bouwpartners elkaar ontmoeten.

Etiel: “We richten ons nu op hen, die het geld uitgeven, we brengen de kosten in rekening bij de opdrachtgever en eigenaar. Want de uitvoerende partners geven het geld van iemand anders uit. Internet biedt de beste mogelijkheden om de efficiëntie van de bouw te verbeteren. Building/Center levert de opdrachtgever en eigenaar direct profijt op in het gebied waar bouwmanagement en gebouwbeheer elkaar overlappen.”

Reageer op dit artikel