nieuws

‘Beunbak’ vereenvoudigt werken onder de waterlijn

bouwbreed Premium

Het renoveren van kademuren op de waterlijn kan sneller en goedkoper door gebruik te maken van een speciaal daarvoor ontwikkelde ‘werkbak’. Dankzij de werkbak hoeven geen damwanden meer te worden geslagen, maar kan het werk meteen beginnen.

De werkbak is een ontwikkeling van aannemingsbedrijf Gleijm uit Leidschendam (een dochteronderneming van KWS wegenbouw) en meet ongeveer 3 x 1 x 1 meter. De bovenkant en het deel dat tegen de kademuren komt zijn open, de andere vier kanten zijn dicht. De werkbak is bevestigd aan een aangepaste dekschuit of beunbak, die zo’n anderhalve meter uit de kant ligt. Dit vaartuig is met een staalkabel en in de grond geslagen stalen pennen vastgelegd aan de wal. Vanaf de zijkant van de dekschuit zijn twee kokerprofielen en cilinders bevestigd, die de lange open kant van de werkbak loodrecht tegen de kademuur duwen. Door de cilinders is de bak namelijk kantelbaar. Dankzij rubberstrips van zo’n 5 centimeter ontstaat een waterdichte afsluiting. Als de bak tegen de kademuur aanligt, wordt het water eruit gepompt en kan het werk aan de muren beginnen.

“De gemeente Delft heeft ons de kans gegeven de werkbak te ontwikkelen. Wij hebben de bak tot nog toe alleen gebruikt voor een kademuur in de Hippolytusbuurt in die gemeente. Het werk verliep perfect. Deze methode spaart geld voor de opdrachtgever. In Delft had anders een stalen damwand de bodem ingepulsd moeten worden. We konden nu op het water vanaf een beunbak werken’, zegt bedrijfsleider O. Gleijm.

In verband met de druk kan de werkbak gebruikt worden voor werk tot maximaal 75 centimeter beneden de waterlijn. “Dat is ruim voldoende. De stenen in de kademuren die gerenoveerd moeten worden zitten op of net onder de waterlijn”, aldus Gleijm.

Reageer op dit artikel