nieuws

Terex vlindert verse vloeren met dieselmotor

bouwbreed Premium

Terex Bartell stelt twee nieuwe dieselvlinders voor. De TS96 werkt op een motor van Vanguard met een vermogen van 26 PK, de TS 100 draait op een 38 PK-motor van Kubota.

In de berekening van de fabrikant levert de Vanguard-motor voor de TS96 door de versnellingsbak een 40 procent hogere afwerksnelheid. De hoge torsie maakt de machine geschikt voor vlinderschijven. Motor en aandrijving van de TS 100 zijn als afzonderlijk uit te wisselen bouwblokken uitgevoerd. Het systeem bedient vlinderschijven en -bladen. Terex Bartell levert deze machine met geïntegreerd transportsysteem voor op de bouwplaats. Extra voorzieningen zijn een hydraulische besturing en anti-aanplaksproeiers.

De Canadese fabrikant wijst erop dat de machinist geen last krijgt van de dieselrook. De nieuwste uitvoeringen van kleine dieselmotoren draaien uitermate schoon.

Voor kleinere en minder geventileerde ruimten levert Terex katalysators die het uitlaatgas schonen. Voor bouwplaatsen waar de lucht maar weinig ververst, adviseert het bedrijf machines die LPG verstoken.

Vermogen

Aannemers vragen om steeds grotere machines die een groot vermogen leveren. In de visie van Terex lukt dat het beste met dieselmotoren. Daarbij wint voorafwerking door middel van ‘drijvende’ schijven aan belangstelling.

Deze schijven brengen nogal wat frictie met het beton teweeg, waardoor benzinemotoren doorlopend het topvermogen moeten leveren. Onder die omstandigheden verbruiken vergelijkbare dieselmotoren minder brandstof; per uur ruim 30 procent. In veel Europese landen besparen aannemers op die manier 40 tot 70 procent op de kosten.

Vooralsnog blijft Terex, evenals andere fabrikanten, de vlindermachines voorzien van een machinistenplaats. Ongeveer tien jaar geleden ontwikkelde een Japanse onderneming een automatische dubbele vlindermachine.

Praktijk

Van de voorspelde voordelen bleef in de praktijk niets over. Alleen een ter zake kundige machinist werkt vloeren immers afdoende af.

Grote vloeroppervlakten worden in delen gestort. De mate waarin het beton uithardt, verschilt van plaats tot plaats als gevolg van onder meer de weersomstandigheden en het wateraandeel in de afzonderlijke leveringen. Op die manier wordt het materiaal verre van homogeen. Elke fase van het uithardingsproces vergt aangepaste vlindermethodes. Op de ene locatie kan de machine stevig beton afwerken, terwijl het materiaal twee meter verderop nog zacht is. Alleen een ervaren machinist herkent het onderscheid en kan daar direct op reageren.

Onvolkomenheden

In een betonnen vloer treden allerlei onvolkomenheden op die een machinist moet wegwerken. Dat kan hij doen door bijvoorbeeld met de machine kleine gaatjes op te vullen of grotere met de schop.

Een (betaalbare) automaat kan dergelijke imperfecties niet herkennen. Terex gaat ervan uit dat zo’n machine alleen onder wetenschappelijk gecontroleerde omstandigheden aanvaardbaar werk levert. In dat geval moeten de temperatuur en de luchtvochtigheid op de locatie constant blijven en moet elke partij beton exact gelijk zijn aan de vorige en de komende.

Zolang dat niet kan, biedt uitsluitend menselijk handelen afdoende compensatie voor tekortkomingen die zich altijd in het bouwproces voordoen.

Voor kleine ruimte katalysator die uitlaatgas schoont

Reageer op dit artikel