nieuws

Spoor met probleembiels wordt in zomervakantie totaal vernieuwd

bouwbreed Premium

Ballast Nedam, Nedrail en het Duitse Koehne gaan midden in de zomervakantie de bovenbouw van de spoorlijn tussen Amersfoort en Apeldoorn vervangen. Met de grootschalige railvernieuwing is een bedrag van 68 miljoen gulden gemoeid. Het werk aan de klus begint maandag 9 juli en moet zondag 2 september zijn afgerond.

Gedurende de gehele operatie wordt telkens één spoor volledig buiten gebruik gesteld. De treindienstregeling wordt aangepast, waardoor het mogelijk wordt groot materieel zeer efficiënt in te zetten en dus sneller te werken.

Op dit moment vindt tussen opdrachtgever Railinfrabeheer en de aannemerscombinatie nog druk overleg plaats over de manier waarop de klus wordt aangepakt. De komende weken worden ook de langs de spoorlijn gelegen gemeenten geïnformeerd.

De vernieuwing van de bovenbouw is vooral nodig vanwege de probleembiels. De 49 kilometer lange spoorlijn tussen Amersfoort en Apeldoorn is uitgerust met eikenhouten dwarsliggers met een klemhoudersconstructie (UIC54 – Nefit – hout) van eind jaren zeventig. De bielzen vertonen op de plaats van de constructie langsscheuren. De klemhouder kan hierdoor splijten of afbreken, met als gevolg dat hij los raakt van de rails.

Reparatie van de constructie, die inmiddels uit de productie is genomen, is onmogelijk. Wel is het mogelijk een andere bevestigingsconstructie voor de rails op de dwarsliggers te monteren. Nadeel is echter dat de levensduur van het spoor slechts beperkt wordt verlengd en er zeer veel buitendienststellingen nodig zijn om de klus te klaren.

In antwoord op schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Leers (CDA) noemt minister Netelenbos van Verkeer reparatie duur en arbeidsintensief. Bovendien zou een nieuwe constructie er toe kunnen leiden dat bij warm weer het spoor de neiging krijgt zijdelings uit te knikken. Reden waarom is besloten alle sporen die zijn uitgerust met de probleembiels versneld (voor 2006) te vervangen.

Het werk is in de zomervakantie gepland om treinreizigers zo min mogelijk te hinderen.

Reageer op dit artikel