nieuws

Providers ICT via internet gooien het roer om

bouwbreed Premium

De leveranciers van informatie- en communicatietechnologie (ICT) via internet gooien het roer om. Zij wenden de steven naar de opdrachtgevers. In plaats van een ‘marketplace’ of ‘portal’ voor alle bouwpartners, bieden ze nu on-line diensten voor het ontwikkelen, uitvoeren en beheren van bouwprojecten. Het is een poging het hoofd boven water te houden door het geld te halen waar het zit.

“Wat een verschil, de presentaties op deze conferentie en die van een half jaar geleden! ‘Welcome back to earth’. Nu is de tijd van de wijzen aangebroken, de tijd van de snelle jongens is voorbij”, aldus Yoav Etiel op de conferentie ‘e-Business for Construction 2001’, gehouden door het International Quality and Productivity Center (IQPC) in Londen. Etiel is Executive Vice President Worldwide Marketing van de beursgenoteerde ‘application service provider’ (ASP) Bricsnet.

Domeinnamen te koop

In de afgelopen jaren staken overal bedrijven de kop op die via websites software aanbieden aan de bouwkolom. Het geloof in succes was enorm, want alle bouwpartners zouden graag gebruik maken van de mogelijkheden van internet. Ontwerpen, aanbesteden, inkopen en uitvoeren, alle processen zouden beter op elkaar afgestemd worden en sneller, doelmatiger en efficiënter verlopen. Etiel: “Er is geen andere manier om de efficiëntie te verbeteren – het is de meest effectieve manier.”

Inmiddels is de waarde van een aandeel Bricsnet weer gedaald tot zeven dollar, drie dollar onder de waarde bij de beursgang. Op het hoogtepunt werd zestig dollar voor een aandeel neergelegd. Bricsnet heeft negen aanverwante bedrijven opgekocht en opereert wereldwijd met eigen vestigingen en joint ventures.

De meeste providers verkeren in moeilijkheden of zijn al verdwenen. De domeinnamen van hun websites staan te koop. “Elke ASP die nu overleeft wordt een langetermijnprovider”, zei Tom Dengenis, President & Chief Executive Officer van Bidcom in Groot-Brittannië. Zijn website schakelt door naar een domeinhandelaar en de website van het moederbedrijf in de Verenigde Staten is gefuseerd met die van Cephren en omgedoopt tot Citadon.com. Volgens Dengenis is het thema van de overblijvende providers (Citadon, E-Builder, Buzzsaw, Bricsnet en Meridian) consolidatie en het belemmeren van nieuwkomers. “Voorzover de technologie winst heeft opgeleverd, is het tijdsbesparing door snellere communicatie. Het gebruik van internet heeft daarom een sterke positie in de bouw verworven.”

Nutteloos

Veel kleine bouwbedrijven beginnen met een eigen homepage. “Absoluut nutteloos”, vindt dr. Hans Christian Limmer, partner bij OC&C Strategy Consultants in Düsseldorf en Rotterdam. Hij sprak op de conferentie over het aantonen van voordeel. “Het hebben van een homepage is niet duur, maar levert weinig op en is niet efficiënt. Wat kleine ondernemers moeten ontwikkelen, is de capaciteit om deel te kunnen nemen. De grote bedrijven zetten de standaards en de kleine moeten zich aanpassen.”

Beleid

De opmerking van Limmer past in het beeld. De aanbieders van ICT via internet richten zich op de opdrachtgevers. Die maken een keuze en bieden de bouwpartners de mogelijkheid deel te nemen aan het proces, op hun voorwaarden. Een tip voor wie nu bezig is met het opzetten van een ICT-beleid: doe het met XML. Zoals Engels de standaard is voor gesproken communicatie, zo is XML de facto de standaard voor ICT.

Reageer op dit artikel