nieuws

Metrovariant beste keus voor zweeftrein

bouwbreed Premium

Alle varianten van een mogelijke zweeftrein tussen de Randstad en het Noorden hebben een positief effect op het maatschappelijk rendement. De zogenaamde metrovariant, die vaak stopt en veel rijdt, heeft het hoogste rendement, namelijk 4,1 procent.

Dat hebben onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) berekend. Het maatschappelijk rendement geeft naast de opbrengsten voor de bedrijven die de zweeftrein ontwikkelen, ook de indirecte effecten van het project op de maatschappij aan, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt en de woningmarkt.

De Groningse onderzoekers hadden in een eerdere kosten-batenanalyse al het financiële saldo van de verschillende varianten berekend. Alleen de metrovariant liet een positief saldo zien, van 375 miljoen gulden.

Volgens prof.dr. J. Oosterhaven van de RUG geven de rendementscijfers belangrijke aanvullende informatie aan het kabinet om een keuze te maken. Het kabinet heeft deze keuze meermalen uitgesteld.

Informeren

Twee weken geleden liet een kabinetsdelegatie van onder anderen premier Kok en de ministers Zalm en Netelenbos zich in een besloten bijeenkomst informeren over de magneetzweefbaan.

De onderzoekers van de RUG presenteerden daar hun positieve onderzoeksresultaten.

Het Nederlands Economisch Instituut (NEI) kwam met een negatief uitvallende kosten-batenanalyse. Het NEI heeft overigens geen rendementcijfers van de verschillende varianten berekend.

Reageer op dit artikel