nieuws

MAN groeit tegen dalende Duitse bouwmarkt in

bouwbreed Premium

Het marktaandeel van de Duitse vrachtwagenfabrikant MAN in de Duitse bouwsector is volgens eigen zeggen de laatste jaren fors gestegen. Dit ondanks de malaise in de Duitse bouw, die ook gevolgen heeft voor de markt van bouwvoertuigen.

MAN’s marktaandeel zou van 28 procent in 1994 zijn gestegen naar 37 procent in het afgelopen jaar. MAN is ook optimistisch over de verkoopcijfers elders in Europa en die in overzeese markten.

MAN is van plan op de Bauma, begin april in München, voor het eerst de ‘bouwuitvoering’ van de TG-A te tonen, een zware 6×4, die special is ontwikkeld voor bouwverkeer. Deze auto gaat overigens pas in het derde kwartaal van 2001 in productie.

Op de Bauma staan vier TG-A’s in bouwuitvoering: een driezijdige kipper met 6×4-aandrijving, een tweeassige 4×2-trekker en een 4×2 met kipperopbouw. De vierde TG-A is de ‘International Truck of the Year 2001’, een trekker met extra ruime en hoge XXL-cabine en zescilinder Euro-3-motor met een vermogen van 510 pk. De bouwuitvoeringen van de TG-A zijn – in tegenstelling tot de weg-versie – voorzien van een stalen bumper.

Gladheidsbestrijding

Voor inzet op kortere en middellange afstand heeft MAN de L- en M-series van de Evolution. Op de Bauma zal een gladheidsbestrijdingsvoertuig M2000 staan met aandrijving op alle assen. Deze serie (14 tot 26 ton GVW, 4×2- tot 6×4-aandrijving, zes cabinevarianten en motoren van 180 tot 280 pk) wordt behalve in de bouw veel gebruikt bij gemeentelijke diensten en brandweerkorpsen.

Bij de Duitse moedermaatschappij MAN Nutzfahrzeuge AG is per 1 februari een nieuwe topman benoemd. De 55-jarige Bengt Hamsten wordt verantwoordelijk voor strategische projecten. Hij rapporteert rechtstreeks aan de – ook al Zweedse – voorzitter van de Raad van Bestuur Håkan Samuelsson.

Hamsten werkte van 1986 tot 1990 in Zweden bij Volvo Bussar AB in verscheidene internationale managementfuncties. Vervolgens verhuisde hij naar Karl Kässbohrer Farhrzeugwerke AG in Ulm in Duitsland, waar hij verantwoordelijk was voor techniek. Toen de autobusadeling overging in EvoBus GmbH, werd Hamsten hoofd ontwikkeling bij EvoBus.

De MAN TG-A 6×4 is speciaal ontwikkeld voor het bouwverkeer.

Reageer op dit artikel