nieuws

Bus straks ‘zo soepel als een rolschaatser’ door de bocht

bouwbreed Premium

Ballast Nedam heeft in kunstwerk 9 van de Zuidtangent in Hoofddorp kokerliggers met een boogstraal van 99 meter gemonteerd. Bijzonder is dat in Nederland nog niet eerder horizontaal gebogen kokerliggers met een dergelijke kleine boogstraal zijn toegepast. De minimaal haalbare boogstraal was 200 meter.

De provincie Noord-Holland heeft aan de Bouwcombinatie Ballast Nedam/ Strukton de opdracht gegeven voor een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding vanaf IJmuiden, via Haarlem, Hoofddorp, Schiphol naar Amstelveen, Ouder-Amstel, Amsterdam Zuid-Oost en Weesp. De verbinding is vooralsnog uitsluitend bestemd voor bussen. Er is echter rekening gehouden met de aanleg van een lightrail.

Kunstwerk 9 in de Zuidtangent is een circa 500 meter lang viaduct. Na de passage van de Kruisweg maakt dit viaduct een haakse bocht, waaraan een behoorlijke helling is gegeven. Volgens een woordvoerder van Spanbeton BV is sprake van een behoorlijke verkanting van het uiteindelijke brugdek. Daardoor kunnen de bussen over enige tijd soepel ‘als rolschaatsers’ deze bocht gaan nemen.

Ballast Nedam/Strukton heeft de kolommen/pijlers waarop het brugdek rust op het werk in verdichtingsvrij beton gestort. Voor de in totaal zeven overspanningen zijn door Spanbeton BV inmiddels 42 stuks horizontaal gebogen kokerliggers geleverd en gemonteerd.

Reageer op dit artikel