nieuws

Bouwreus worstelt met Duitse prijzenslag

bouwbreed Premium

De ruïneuze prijzenslag op de Duitse markt dwingt Hochtief zich steeds sterker te concentreren op de internationale markten. In het binnenland boekte de bouwer uit Essen vorig jaar nog slechts voor 5,9 miljard gulden aan nieuwe opdrachten. Het buitenland daarentegen leverde met 25,1 miljard ruim vier keer zo veel aan orders op.

Die prestatie is mede te danken aan het succes van de Nederlandse deelneming Ballast Nedam en de Australische dochtermaatschappij Leighton.

Dankzij een geweldige impuls van de Amerikaanse dochter Turner, leverde Hochtief vorig jaar een bouwprestatie op de recordhoogte van 28,6 miljard gulden. Blijft aankoop Turner buiten beschouwing dan steeg de omzet met 1 procent tot 15,6 miljard gulden.

In wat de directie van Hochtief het ongunstigste jaar sinds decennia noemt, zakte de binnenlandse prestatie met 13,9 procent terug tot 6,8 miljard gulden. Het buitenland echter liet een groei van liefst 107,1 procent zien tot 21,8 miljard gulden. De portefeuille met binnenlandse opdrachten verloor 16,7 procent en was bij de jaarwisseling nog goed voor 5,5 miljard gulden. Het buitenlandse orderboek groeide met bijna een kwart tot werken ter waarde van 21,6 miljard gulden.

Effect

Vanwege de slechte marktomstandigheden in Duitsland ziet Hochtief zich gedwongen het mes te zetten in de sector Building.

Maatregelen om snel de resultaten veilig te stellen, hebben vorig jaar onvoldoende effect gehad waardoor de opbrengsten duidelijk negatief zijn. De onderneming wil zich ontworstelen aan de spiraal van neergaande prijzen en sterker dan voorheen met conceptionele dienstverlening rondom de hoogbouw een voorkeurspositie verwerven. Het projectmatig ontwikkelen en beheren van specifieke complexen krijgt eveneens een nieuw accent. De overheden hebben steeds meer interesse voor deze op maat gesneden modellen, hetgeen zich uit in talrijke arbeidsbureaus, raadhuizen en gerechtsgebouwen.

Na verkoop van de niet meer tot de kernactiviteiten behorende verkeerswegenbouw, richt Hochtief Civiel zich meer op complexe infrastructurele projecten. Zo is de onderneming in een consortium met Ballast Nedam betrokken bij een veertig kilometer lang deelstuk van de hogesnelheidslijn tussen Taipeh en Koashiung in Taiwan. Ook zijn de bouwers actief bij de zestig kilometer lange weg- en brugverbinding over de Rio Parana tussen de Argentijnse steden Rosario en Victoria.

Infrastructuur

Binnen het specifieke segment infrastructurele ontwikkeling richt Hochtief zich vooral op tolprojecten in een stedelijke omgeving. Na het binnenhalen van de opdracht voor de Herrentunnel in Lübeck mikt het bedrijf op de Moezelbrug bij Wittlich en de oversteek die een verbinding tot stand moet brengen tussen het Oostzee-eiland Rügen en de oude hanzestad Stralsund.

Omdat de belastingdruk over 2000 lager uitvalt dan verwacht, rekent Hochtief op een winst die hoger zal uitpakken dan de aangekondigde 230 miljoen gulden. In 1999 realiseerde de bouwreus uit Essen een recordwinst van 449 miljoen gulden. Het personeelsbestand van de onderneming groeide afgelopen jaar met 6,8 procent tot 40.669 medewerkers.

Reageer op dit artikel