nieuws

Asfaltfabriek op tijd klaar voor grote projecten

bouwbreed Premium

Asfalt Productie Noord-Holland (APNH) neemt begin mei een nieuwe fabriek in gebruik. Met een maximumcapaciteit van 350 ton asfalt per uur is dit één van de grootste in Europa. De nieuwe fabriek is hard nodig voor het vervaardigen van asfalt voor de A5, de vijfde baan van Schiphol en de grootschalige renovatie de A10-west.

De centrale wordt gebouwd op dezelfde plaats als de productie-installatie die een jaar geleden afbrandde: aan de Aziëhavenweg in Amsterdam. Het aanbrengen en installeren van de elektrische delen en de afbouw zijn momenteel in volle gang.

In april gaat APNH testdraaien en vanaf begin mei kan de centrale asfalt leveren, stelt R. Bouwman, productiemanager bij APNH.

“Dan begint het nieuwe wegenbouwseizoen weer en willen we van start kunnen gaan. We hebben vanaf begin 2000 hard gewerkt om alles op orde te krijgen. Eerst moesten we de afgebrande fabriek slopen en de funderingen uitgraven. Op 1 september vorig jaar is de eerste paal de grond ingegaan en op 1 december zijn we met de bovenbouw begonnen. In mei hebben we weer drie productie-installaties in bedrijf.”

Schade

De APNH heeft nog twee andere centrales. Beide staan in Amsterdam: één pal naast de nieuwbouw aan de Aziëhavenweg en één aan de Amerikaweg. Ondanks het tijdelijk wegvallen van de derde centrale is de schade voor het bedrijf meegevallen, aldus de productiemanager.

“We hebben de wegenbouwers gevraagd hun werkzaamheden goed te plannen”, zegt hij. “Dat is prima verlopen. Ook speelt mee dat afgelopen jaar geen topjaar was voor de asfaltproductie. De vraag naar asfalt lag zo’n 15 procent lager dan het jaar daarvoor. Door deze omstandigheden hebben we maar 2 procent van het asfalt van elders moeten betrekken.”

Maar grote projecten als de renovatie van het westelijk deel van de Amsterdamse ringweg A10, de aanleg van de A5 en een nieuwe baan voor Schiphol maken het noodzakelijk dat de productiecapaciteit weer wordt opgevoerd.

Modernisering

De nieuwe centrale is iets groter dan de oude. Per uur kan ze 300 tot 350 uur asfalt aan, afhankelijk van het soort. Dat is gemiddeld 50 ton meer dan de oude installatie.

De oude asfaltcentrale was twintig jaar oud. De herbouw is meteen aangegrepen om een aantal moderniseringen door te voeren.

Bouwman: “In de installatie zijn de nieuwste technieken verwerkt. Daarbij hebben we vooral goed gelet op de arbeidsomstandigheden. Het toevoegen van de kleurstoffen gebeurde vroeger handmatig, gewoon zakken leegschudden. Dat is nu geautomatiseerd. In de oude situatie hadden we ook geen weegbrug onder de asfaltsilo’s. Toen moest de chauffeur nog zelf laden. Verder is ook de hele besturing meer geautomatiseerd.”

Elektrische elementen zorgen voor het opwarmen van het asfalt. Dat is schoner dan de methode die gebruik maakte van thermische olie. De verwachting is dat ook de kosten lager zijn. Omdat gebruik gemaakt wordt van elektriciteit, kan het goedkope tarief in de daluren optimaal worden benut.

Daarnaast is het ‘recycle-rendement’ van de nieuwe installatie groter. De installatie is zodanig gebouwd dat oud bitumenasfalt voor honderd procent gerecycled kan worden. Voorlopig is dat echter theorie. De huidige kwaliteit van het asfalt laat toe dat hooguit 70 procent wordt hergebruikt. Ongeveer 30 procent nieuwe grondstof is nodig om het bitumen ‘op te peppen’, aldus Bouwman. De verwoeste fabriek aan de Aziëhavenweg kon maximaal 50 procent asfalt recyclen.

Reageer op dit artikel