nieuws

Turks water voor Israël uit sleepzak van vier miljard liter

bouwbreed Premium

Smit International wil drinkwater gaan verslepen van Turkije naar Israël. Daarvoor ontwikkelt het samen met DSM en een Oostenrijkse consultant een sterke kunststof zak van 1100 bij 20 meter.

Het sleep- en bergingsbedrijf speelt al twaalf jaar met de gedachte om zoet water in reusachtige zakken over zee te verslepen. Begin jaren negentig had het bijna een contract rond voor regelmatig transport van water tussen Turkije en Cyprus om een grote plantage te bevloeien. Dat bedrijf werd echter meegesleept in een faillissement na een internationale overname. Sindsdien zoekt Smit Internationale andere toepassingen voor de veelbelovende techniek, waarmee het succesvolle proeven nam in de Grevelingen en in een fjord in Noorwegen.

Internationaal zijn er meer initiatieven in dezelfde richting. Het Noorse bedrijf Nordic Water Supply voerde een aantal watertransporten uit met zakken van honderd meter lengte; ook een excentrieke Amerikaanse miljonair ontwikkelde een flinke waterzak.

Maar ir. H. van Nes, manager business development van Smit International Norway ziet niet veel in de koers die deze twee bedrijven hebben ingezet. De ene werkt met te kleine zakken, die van de andere lijken niet sterk genoeg.

Plafond

Het plafond voor de ontwikkeling van een waterzak ligt volgens Van Nes, afhankelijk van de olieprijs, rond de anderhalve dollar per kuub drinkwater. Dat is namelijk de prijs waartegen zeewater met de gangbare installaties ontzilt kan worden. Israël bouwt een aantal installaties. Als het lukt om met transport via een waterzak onder die prijs te komen, is het economisch interessant. Daarvoor is het volgens Van Nes noodzakelijk om met grote zakken te werken.

Al calculerend met olieprijs, drinkwaterprijs, de kosten van kunststof zakken, huurprijs van sleepboten en nog zo’n honderd andere parameters, kwamen Van Nes en een Oostenrijkse consultant uit op een zak van zo’n elfhonderd meter lengte en een diameter van twintig meter. Dat komt op een totale inhoud van 400.000 kuub; vier miljard liter.

Risico

Smit Internationale, DSM, Wiefferink BV en nog een handvol andere partners zijn niet van plan de ontwikkeling op eigen risico op zich te nemen. Daarvoor is de politieke situatie in het belangrijkste afzetgebied, het midden-oosten, te instabiel. Het consortium dient binnenkort een subsidieverzoek in bij een programma van de Wereldbank, dat voortvloeit uit de Oslo-akkoorden tussen Israël en de PLO.

Over de technische ins- en outs wil Van Nes verder niets kwijt. Door het lichte gewicht van de gebruikte folie die DSM ontwikkelt, drijft de constructie en steekt iets boven water uit. De zak kan in principe met één sleepboot getransporteerd worden. Alleen bij vertrek en aankomst is hulp van een extra sleper nodig om te kunnen manoeuvreren. Ook moeten er voor laden en lossen speciale stations worden aangelegd buiten de kust op kunstmatige eilanden.

Reageer op dit artikel