nieuws

Netjes op hun plek

bouwbreed Premium

De laatste van de drie tunnels die HBG maakt als onderdeel van het Central Artery-project in Boston ligt inmiddels op zijn plek. De tunnels zijn onder het spoor doorgeduwd terwijl de treinen nagenoeg ongehinderd doorreden.

Vooraf werd de bodem verbeterd door bevriezing. Het bestek schreef jet-grouten voor, maar HBG vond die methode niet betrouwbaar genoeg. In de schaduw van een object in de bodem wil wel eens een stukje onbehandeld blijven dat tijdens het ontgraven voor problemen kan zorgen. Met vriezen, zo is de ervaring van HBG-dochter Nuttal in Engeland, wordt juist alles effectief aan elkaar gekit.

Terwijl in de bouwput naast het tracé de betonnen tunnels werden gemaakt, werden in de grond honderden buizen geprikt waardoor ijskoud pekelwater werd rondgepompt. Zodra de bodem overal een temperatuur van min tien graden had bereikt begon het jacken. Telkens werd er zestig centimeter ontgraven waarna de vijzels een slag maakten. De weerstand tussen dak en vloer van de tunnel werd weggenomen door een bed van ingevette staalkabels die zich voor de tunnel uit ontrolden. Langs de zijkanten werkte een mengsel van gel, vermaculiet en antivries als smeermiddel. De tunneljack-operatie maakt deel uit van het Central-Artery project in Boston, waarbij een belangrijke nationale verbindingsweg en het lokale stadsverkeer worden ontvlochten en grotendeels onder de grond gebracht.

Reageer op dit artikel