nieuws

Hochtief bouwt met IVG samen vliegveld

bouwbreed Premium

De Europese Commissie geeft toestemming voor de bouw en het beheer van Berlijns nieuwe luchthaven door de consortia van het bouwconcern Hochtief en onroerendgoedgroep IVG.

Voor de hervatting van de gesprekken over de bundeling en privatisering van de huidige drie vliegvelden in Berlijn zijn daardoor alle belemmeringen uit de weg geruimd.

Doel is de luchthavenbedrijven van Tempelhof, Tegel en Schönefeld organisatorisch onder één dak te brengen en op de laatste locatie een vliegveld van internationale allure tot ontwikkeling te brengen.

Gevecht

In het gevecht om de miljardenopdracht haalden Hochtief en IVG elkaar afgelopen jaren het bloed onder de nagels vandaan.

Aanvankelijk werd de bouw van de Airport Berlin Brandenburg International toegewezen aan een consortium onder leiding van Hochtief. Na een ingewikkeld steekspel en verwijten over onrechtmatige voorkennis keerden de kansen echter ten gunste van de groep rondom IVG. De rechtbank in Brandenburg oordeelde tenslotte dat Hochtief ten onrechte buitenspel was gezet.

Daarop kropen de beide partijen voorzichtig naar elkaar toe, om het voorlopig grootste infrastructurele project dat in Europa binnen te halen is niet mis te lopen.

Gelijkwaardig

In het nieuwe consortium dat met de projectmaatschappij van de stad Berlijn, deelstaat Brandenburg en bondsregering overleg gaat voeren over het nieuwe vliegveld van de Duitse hoofdstad, hebben IVG en Hochtief een gelijkwaardige positie.

Tot de deelnemers behoren ook de luchthavenbedrijven van Frankfurt en Wenen, ingenieursmaatschappij Dorch Consult, ABB Equity Ventures en de financiers Caisse des Dépôts et Consignations en Bank Berlin.

Reageer op dit artikel