nieuws

Herstel Mont Blanctunnel vordert

bouwbreed Premium

De fatale explosie van 24 maart 1999 in de Mont Blanc-tunnel heeft het verkeer door de Alpen voor jaren stilgelegd. Maar het vorig jaar voorzichtig begonnen herstel en de verbeteringen van de veiligheid vorderen gestaag.

In de huidige fase werken de Italianen hard aan nieuwe bekleding van de tunnel. Gebogen stalen bekistingselementen worden hydraulisch op hun plaats gehouden, om telkens een nieuw segment te vormen. Via openingen bovenin de bekisting wordt betonmortel tegen de natuurstenen ondergrond geperst.

Voor het wegdek geldt eenzelfde soort procedure. Mede in verband met het zware vrachttransport is besloten de gehele deklaag te vernieuwen. Ook alle kanalen worden geoptimaliseerd. Zo leidt de renovatie onder meer tot een nieuw systeem voor verse luchttoevoer. Om de 10 meter komen inlaten in de wand, vlak boven straatniveau. Forse sleuven om de 100 meter zijn bestemd voor het afvoeren van verbrandingsgassen.

Twee ventilatiecentrales en 76 ventilatoren zorgen continu voor voldoende verse lucht, ook bij brand. Om de 300 meter komt een vluchthaven voor voertuigen, voorzien van de eerste noodvoorzieningen. Hierachter bevinden zich vluchtkamers met dubbele deuren met een brandwerendheid van tenminste twee uur. Tevens is er een aparte ruimte om slachtoffers op te vangen. Vanaf deze plaats voert een trap naar een vluchtgang onder de rijbaan.

Op pagina 3: Werken in een lange zwarte gang onder de Mont Blanc.

Reageer op dit artikel