nieuws

Drips stroomlijnen verkeer naar beurs

bouwbreed Premium

Dynamische route-informatiepanelen (drips) op de snelwegen, het transferium Westraven en een gratis shuttleverbinding van het Veemarktterrein naar de Internationale Bouwbeurs. De Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs in Utrecht doet er alles aan om de stad bereikbaar te houden. “Want”, stelt Jaarbeursmanager E. Sluimer nadrukkelijk vast, “het doel van alle maatregelen is niet de parkeerterreinen vol te krijgen, maar de doorstroming in Utrecht-West op gang te houden.”

Sluimer kijkt al uit naar morgen, wanneer de Jaarbeurs tot en met zaterdag de beschikking heeft over de 4500 parkeerplaatsen op het Veemarktterrein. Deze extra parkeergelegenheid is broodnodig, nu het aantal plaatsen bij het Jaarbeurscomplex zo’n beetje is gehalveerd.

“In tegenstelling tot twee jaar geleden staat voor de jaarbeurs op het terrein een tijdelijke expohal voor bouwmaterieel. Dat betekent dat we aan de westzijde van de Jaarbeurs, plus het aangrenzende parkeerveld, maar drieduizend plaatsen beschikbaar hebben.”

Reden voor de Jaarbeurs om terug te grijpen op het geslaagde experiment van twee jaar geleden. Toen werd voor het eerst in samenwerking met de gemeente Utrecht, Rijkswaterstaat Directie Utrecht, het Traffic Information Center (TIC), Verkeerspolitie Utrecht en de Koninklijke Landelijke Politie Dienst (KLPD) een bereikbaarheidsplan opgesteld.

Kern van dit plan was, dat de terreinen van de Veemarkt voor beursbezoekers werd opengesteld en pendelbussen de bezoekers naar de Jaarbeurs brachten. Vijftien procent van de beursbezoekers maakte van deze service gebruik.

“In totaal dus zo’n vijftienduizend mensen. We vonden dat in de evaluatie van het experiment een hoopgevend aantal. Maar voor de goede orde, het gaat ons er niet om dat het terrein snel volstaat. Belangrijker is dat de verkeersstromen in Utrecht-West niet al te veel of het liefst helemaal geen hinder van een beurs als de Bouwbeurs ondervinden.”

Maar Sluimer geeft toe dat zo’n doelstelling sneller gezegd dan uitgevoerd is. “Automobilisten parkeren nu eenmaal het liefst voor de deur. Het sturen van de verkeersstromen is het lastigste in de hele operatie.”

Om die verkeersstromen enigszins in goede banen te leiden, werpt Rijkswaterstaat nu de dynamische route-informatiepanelen (drips) in de strijd. Via zes vaste panelen boven de snelwegen, vier zogenoemde tekstkarren en twee mobiele informatiepanelen worden de automobilisten verwezen naar de verschillende parkeervoorzieningen.

Vaste panelen

W. Jollie, projectleider van Rijkswaterstaat: “Basis van dit systeem is dat de weggebruiker geen onnodige informatie meer krijgt. In het verleden stonden langs de weg verschillende verwijzingsborden waar men dan op moest letten. Dat is met dit systeem voorbij.”

Komende van de kant van Den Haag en Den Bosch staan de verwijzingen op de vaste panelen. Voor weggebruikers vanuit de richtingen Hilversum en Breda wordt de informatie ook op twee mobiele panelen gegeven. “Het gaat om een dynamisch systeem”, benadrukt Jollie, “dat betekent dat ze alleen maar worden ingezet wanneer het nodig is.”

Het Traffic Information Center fungeert daarbij als intermediair. “Eerst is er de parkeergelegenheid bij de Jaarbeurs. De verwachting is dat die in de loop van de ochtend vol is. Vervolgens worden de weggebruikers komende uit de richtingen Den Haag en Den Bosch verwezen naar het transferium Westraven. Het verkeer uit het noorden en zuiden krijgt dan de verwijzing Veemarkt op de borden”, vertelt Sluimer.

Bekendheid

Eerdere proeven met het systeem hebben volgens Jollie bewezen dat het werkt. “Het moeilijkste is om mensen die vanuit zeg maar de richting Hilversum komen door te laten rijden richting Almere, omdat ze weten dat de Jaarbeurs de andere kant op is. Daarom is het ook noodzakelijk dat er zoveel mogelijk bekendheid aan de shuttlediensten wordt gegeven.”

Voor de gratis shuttlediensten hebben de exposanten op de beurs ruim 250.000 kaarten gekregen, die ze naar hun relaties konden sturen. Sluimer: “Dat zijn er 100.000 meer dan twee jaar geleden. We verwachten dan ook dat de bekendheid nu nog groter is.”

Vanaf de Veemarkt pendelen vervolgens twaalf bussen naar de Jaarbeurs. Een ritje van slechts twintig minuten. “Nog beter is het”, zegt Sluimer lachend, “wanneer iedereen met de trein komt.”

Reageer op dit artikel