nieuws

Bouw geeft 17 miljoen aan goede doelen

bouwbreed Premium

De bouwnijverheid (bedrijven met minimaal twintig fulltime werknemers) gaf vorig jaar zo’n 17 miljoen gulden uit aan charitatieve instellingen. Bouwbedrijven geven vaker dan ondernemingen uit andere bedrijfstakken aan goede doelen, maar spenderen gemiddeld minder.

Uit onderzoek van het Bredase onderzoeksbureau Heliview blijkt dat 66 procent van de Nederlandse bedrijven in 2000 goede doelen steunde. In de bouw (74 procent) en handel is de ‘sponsorpenetratie’ groter. Heliview voerde zeshonderd gesprekken met functionarissen van Nederlandse bedrijven (115 daarvan bouwers) die verantwoordelijk zijn voor het sponsorbeleid van de onderneming.

Humanitaire overwegingen en gevoelens van maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn de redenen om een charitatieve instelling te steunen. Maar volgens Heliview spelen commerciële overwegingen bij bedrijven steeds vaker een rol. In de huidige economisch gunstige tijden geeft zo’n 15 procent van de bedrijven ronduit toe uit pr- of reclameoverwegingen te sponsoren. Bedrijven steunen vooral projecten in de gezondheidszorg. Maatschappelijk werk en welzijn en ontwikkelingswerk komen op de tweede en derde plaats.

Uit jaarverslagen, bedrijfsorganen en advertenties valt soms op te maken welke projecten door bouw- en aanverwante bedrijven worden gesteund. Zo sponsort Ballast Nedam een stichting, die de bouw en het beheer van een zorgcentrum voor dementerende ouderen in Suriname op zich neemt. Technisch dienstverlener GTI heeft het ‘GTI Verantwoordelijkheidsfonds’ opgericht, waaruit vrijwilligers- en ontwikkelingsprojecten financieel worden ondersteund.

Stiho uit Nieuwegein, toeleverancier van hout- en bouwmaterialen, steekt ter gelegenheid van het aanstaande 75-jarig bestaan meer dan een half miljoen gulden in een bouwproject op de Filippijnen.

Profileren

Dezelfde feestelijke gebeurtenis was voor het Brabantse bouwbedrijf Van der Linden jaren geleden

aanleiding driekwart miljoen gulden te investeren in ontwikkelingsprojecten in Tanzania, India en Guatemala. Van der Linden ondersteunt nog steeds bouwprojecten voor de allerarmsten in India. “Het sponsoren van dit soort projecten komt overeen met de manier waarop wij in de wereld staan”, zegt directeur ing. M. van der Linden. “We profileren ons liever op deze manier dan door bijvoorbeeld een voetbalclub te sponsoren.”

Maar Van der Linden ontkent niet dat naast maatschappelijke betrokkenheid het element van gunstige publiciteit meespeelt. “Er moet wel degelijk een bedrijfsmatig belang zijn.”

Reageer op dit artikel