nieuws

Berlijnse badkuip dreigt Hochtief op te breken

bouwbreed Premium

Hochtief hangt een schadeclaim boven het hoofd die kan oplopen tot 560 miljoen gulden. Het bedrijf ligt in de clinch met Deutsche Bahn over de kosten van de wandbreuk die in 1997 de spoortunnel in aanbouw het centrum van Berlijn onder water zette.

Na een klacht van het spoorbedrijf heeft op last van een Berlijnse rechtbank onafhankelijk expert Rolf Katzenbach zich teruggetrokken. Deutsche Bahn en de Essener bouwreus Hochtief waren overeengekomen dat het oordeel van de professor uit Darmstadt de grondslag zou vormen van de overeen te komen schaderegeling.

De spoortunnel die ligt onder Berlijns groene long Tiergarten en wordt een ondergrondse hoofdverkeersader voor het treinverkeer van en naar het Lehrter Bahnhof. Met de bouw van dit station krijgt Berlijn voor het eerst in zijn geschiedenis een centraal knooppunt dat functioneert als spin in het web voor alle treinverkeer in de hoofdstad.

Deskundige

De omstreden tunnelschade ontstond nadat in de zomer van 1997 op een bouwplaats aan de Schönenberger Oever water binnendrong in een op 22 meter diepte afgezonken caisson van 25.000 ton. IG Bau legde destijds direct de oorzaak bij de talrijke Portugese slagers, kappers en bakkers die volgens de vakbond in de Berlijnse bouw werken. Hoofdaannemer Hochtief en opdrachtgever Deutsche Bahn besloten alvorens zich uit te spreken liever het oordeel af te wachten van een onafhankelijke deskundige. Uiteindelijk werd met instemming van beide partijen professor Katzenbach gevonden om in kaart te brengen wat nu eigenlijk precies op 9 juli 1997 mis ging. Een vijf meter dicht afsluitingsblok bleek destijds in ieder geval niet in staat het opdringende grondwater te weerstaan, waarna om erger te voorkomen maandenlang de hele bouwput onder water werd gezet.

Vertrouwen

De Deutsche Bahn heeft niet langer vertrouwen in het oordeel van Rolf Katzenbach omdat de professor zonder medeweten van het spoorwegbedrijf discussieerde met Hochtief. Volgens de bouwer is alle onrust niet terecht en komt het wel vaker voor dat bij ingewikkelde kwesties specialisten nader overleg voeren. De rechtbank in Berlijn daarentegen kan zich de onvrede van de Deutsche Bahn goed voorstellen en ontneemt daarmee het juridische draagvlak van professors Katzenbachs oordeel. Hochtief betwijfelt de opvatting van de Deutsche Bahn dat de schade van de tunnelpech kan oplopen tot 560 miljoen gulden.

Reageer op dit artikel