nieuws

Plan ondergronds transferium bij attracties Arnhem

bouwbreed Premium

Een historische tramlijn tussen de Arnhemse binnenstad en het Nederlands Openluchtmuseum en Burgers’ Zoo moet de lang gekoesterde wens vervullen om de twee attracties beter met het stadscentrum te verbinden.

Onder voorzitterschap van burgemeester Scholten hebben de directies van het OLM en Burgers met de dienst stadsontwikkeling en vervoerder Connexxion een eerste studie verricht naar de financiële en technische haalbaarheid van het plan. De investeringskosten bedragen 17 à 18 miljoen gulden.

De tramlijn zal niet alleen een attractie op zich zijn, maar moet ook voor een deel het parkeerprobleem bij museum, dierentuin en in de stad oplossen. Met opzet is het tracé gepland langs ziekenhuis Rijnstate, dat ook met een parkeerprobleem kampt, en het toekomstige Watermuseum in het Sonsbeekpark.

De directeuren Vaessen van het OLM en Van Hooff van Burgers’ Zoo benadrukken dat de tramlijn zonder de realisatie van een transferium in Arnhem-Noord geen kans van slagen heeft. Het Arnhemse gemeentebestuur zal het plan voor de tramlijn tegelijk bespreken met de plannen voor het ondergronds transferium. Een mogelijke locaties ligt tussen het Openluchtmuseum en Burgers’ Zoo.

Om het project haalbaar te maken, moet de tramlijn worden ontwikkeld als volwaardige openbaar vervoersverbinding. Volgens Connexxion moet de tram, die vier tot zes haltes krijgt, desondanks gezien worden als een aanvulling op de bestaande buslijnen. Infrastructurele belemmeringen zijn er nauwelijks. Hoewel het spoor al lang uit Arnhem is verdwenen, zijn de straten breed genoeg voor een dubbele rails. De route door het Sonsbeekpark is eem noviteit.

Reageer op dit artikel