nieuws

Conver houdt mini-snijkopzuiger ten doop

bouwbreed Premium

Broveco BV in Giessen, fabrikant van maai- en baggerboten van het merk Conver, heeft een unieke mini-snijkopzuiger ten doop gehouden. Het vaartuigje, dat in opdracht van IHC Holland is gebouwd, kan worden ingezet voor grootschalig baggerwerk in kleine ruimten.

Het bootje is maar zes meter lang en 2,70 meter breed. De diepgang is slechts 50 centimeter. IHC Holland gaat het vaartuig inzetten in Bangladesh. Daar moeten door planmatig baggeren van rivierarmen in de delta grote overstromingen worden voorkomen.

De boot is opgebouwd uit componenten van bekende fabrikaten. Zo is de motor een zescilinder diesel van Caterpillar die 120 kW levert. De ladder met snijkop is afkomstig van Trelleborg. Vier hydraulische lieren met staalkabels, die individueel zijn in te stellen, zorgen voor de positionering, die ook met stutpalen kan gebeuren.

Onderhoud

“Met deze boot gaan we aan de slag in Bangladesh”, zegt Jan Broere, technisch directeur en samen met commercieel directeur Clement Verschoor eigenaar van Broveco. “We hebben de boot bewust zo gebouwd dat het onderhoud aan motor, pomp en hydrauliek niet al te ingewikkeld is.”

“De bedoeling is dat de pomp tussen 300 en 500 kuub bagger per uur verwerkt. Aan de pomp komt een drijfleiding van 400 meter, zodat de bagger meteen in een depot kan worden opgeslagen. Die hoeveelheid bagger staat voor ongeveer 60 tot 70 kuub vaste stof per uur. De ladder kan zwaaien, zodat de boot op z’n plaats kan blijven en er toch een behoorlijke actieradius voor de snijkop ontstaat.”

Enthousiasme

De boot, die ongeveer drie ton kost en 7 ton weegt, gaat binnenkort in z’n geheel het vliegtuig in richting Bangladesh.

Sinds de afnemer de boot in de haven van Werkendam heeft getest, hebben Broere en Verschoor al heel wat enthousiasme ontmoet. Zo zei de havenmeester van het krapbemeten haventje van Werkendam: “Laat hem hier maar een paar weken liggen, want we kunnen wel een baggerbeurt gebruiken.”

Ook vertegenwoordigers van waterschappen en de Duitse importeur van Conver toonden bewondering. Voor Duitsland ziet de importeur een markt in de sector landschapsbeheer.

Jan Broere: “In feite kunnen we volgens dit principe ook boten met andere maatvoeringen leveren. Deze heeft het voordeel dat motor en pomp in ruime compartimenten liggen, zodat het sleutelen heel gemakkelijk wordt. Maar eigenlijk is de beperking de breedte van de cabine; 120 centimeter. Dat maakt de boot minder stabiel, maar het is te doen.”

Vragen

Diverse waterschapsmensen hadden nog wel vragen. “De boot is in deze configuratie wellicht iets te groot voor poldersloten. En mogelijk te hoog, want we komen in sloten heel veel lage bruggetjes tegen. Bovendien is de vraag of de pomp een afstand van 2800 meter kan overbruggen. Daar praten we tegenwoordig al over. Het is heel moeilijk om geschikte plaatsen voor depots te vinden, dus wordt de afstand steeds groter.”

“Maar wij zoeken, net als alle waterbeheerders, voortdurend naar nieuwe methoden om te baggeren met zo min mogelijk overslag”, verzekert Broere. “Deze boot geeft in elk geval aanleiding om nog eens goed over een dergelijk concept na te denken.

Reageer op dit artikel