nieuws

‘Pas door schade en schande wijs, nemen aannemers maatregelen’

bouwbreed

De beveiliging van bouwplaatsen schiet tekort. Een beroep op particuliere beveiligers is zeldzaam. Diefstal en vernieling kosten daardoor handen met geld. Dat blijkt uit informatie van aannemers, brancheorganisaties in de bouw en particuliere beveiligers.

In de toptien van faalkosten nemen diefstal en vandalisme de zesde plaats in. Het zijn onnodige kosten, die ontstaan door bijvoorbeeld fouten op de bouw of mismanagement, aldus C. van der Voorn, faalkostendeskundige en directeur van een adviesbureau voor bedrijfsanalyse. Voorbeelden van criminaliteit op bouwplaatsen zijn er te over. “Ik weet nog dat in mijn woonplaats IJsselstein een complete bouwsteiger werd afgebroken en in een truck geladen”, verhaalt Van der Voorn. “Die wagen liep vervolgens vast in de modder, zodat de dieven onverrichter zake moesten vertrekken. Maar het tekent wel de situatie.” Criminelen worden steeds brutaler, constateert R. van der Veken, adviseur van het schadeonderzoek- en adviesbureau Tracer. “Diefstal vindt niet meer zozeer ’s avonds plaats, maar steeds meer overdag. Werknemers moeten hun spullen dan ook zo dicht mogelijk bij zich zien te houden. Misschien moet er in de rustpauzes wel iemand de bouwplaats bewaken, of dient er in ploegen te worden gegeten.” Op termijn zal de bouw niet meer onder elektronische beveiliging uitkomen, luidt zijn verwachting.

Materieeldiefstal

Het dievengilde beperkt zich niet tot het jatten van gereedschap. Diefstal van bouwmachines is een groeiend probleem, concludeert A. van Loon, directeur van de Vereniging van Fabrikanten van en Handelaren en Bouwmachines (BMWT). Hij constateert een stijging van het aantal gerapporteerde verdwijningen. “Het is een Europees probleem. Jaarlijks verdwijnen enkele duizenden stuks materieel inclusief trilplaten en minigraafmachines.” Tracer-adviseur Van der Veken meent dat er nog niet genoeg wordt nagedacht over beveiliging van bouwplaatsen. Toch merkt hij een verbetering. “Ik zie een positieve ontwikkeling. Die is overigens niet structureel gevoed, maar komt door het schade- en schandeverhaal: ze doen pas iets als er is ingebroken.” Hij juicht het toe dat de opslag van materieel en bouwgoederen steeds meer geschiedt in zeecontainers. “Maar we zijn nog steeds niet gewend om te investeren in goede beveiligingssloten, ook niet in de bouw.” BMWT-directeur Van Loon heeft hoge verwachtingen van het diefstalpreventiekeur dat in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars is ontwikkeld. Per machinesoort wordt een aantal veiligheidsmaatregelen voorgeschreven om diefstal te voorkomen. Binnen enkele weken wordt het keur ingevoerd. Ook het inschakelen van particuliere beveiligers zou criminaliteit kunnen voorkomen, maar aannemers lopen er niet warm voor. Niet meer dan tien bouwers in de Haagse regio vormen bijvoorbeeld de clientèle van Westvlietbewaking. “Permanente bewaking vindt vooral kort voor de oplevering plaats. Zeker wanneer een boeteclausule is ingebouwd, kunnen onze diensten leiden tot een risicovermindering en eventuele besparing”, stelt Westvliet-adviseur R. Duivelshoff. Vooral de beveiliging van in aanbouw zijnde kantoren ligt problematisch. “Op projecten waarbij veel onderaannemers zijn betrokken, zoals de Haagse Hogeschool, wordt vaak uiteindelijk van beveiliging afgezien en neemt ieder partij het risico voor lief.”

Uitstellen

Een vergelijkbare conclusie trekt W. Pot, directeur van Hoogenboom Bewakingsdienst BV in Badhoevedorp. Bouwwerkbeveiliging is niet meer dan 15 procent van zijn totale omzet. “Een bouwbedrijf heeft in principe niets over voor beveiliging. Bedrijven in de bouw proberen het inschakelen van onze diensten zo lang mogelijk uit te stellen. Ze halen ons er pas bij als als er wat gestolen is. Soms gebeurt het omdat de opdrachtgever het eist, maar doorgaans wordt het zo lang mogelijk gerekt.” ‘Crimineel schrikt niet meer terug voor daglicht’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels