nieuws

Ifco-methode uitverkoren voor vijfde baan Schiphol

bouwbreed

Om de tijd te terug te winnen die met slepende procedures is verloren wordt de bodem onder de vijfde baan van Schiphol versneld geconsolideerd.

Dat gebeurt met de Ifco-methode, waarmee inmiddels ruim vijf jaar ervaring is. Binnen drie maanden moet de Haarlemmermeerbodem dusdanig zijn ingeklonken dat hij daarna niet meer dan drie centimeter zakt. Een brede combinatie van Vermeer, Ballast Nedam, Heijmans en Koninklijke Wegenbouw Stevin, gaat de vijfde baan aanleggen, werd woensdag bekend. Voor in totaal zo’n 700 miljoen gulden verrijst een strook asfalt van 3800 bij 75 meter inclusief twee viaducten, en installaties. Om te voorkomen dat de baan verzakt, wordt de bodem eerst geconsolideerd door het grondwater tijdelijk weg te pompen met behulp van drainagebuizen onderin verticale schermen van zand. Bijzonder aan de Ifco-methode is dat de pompen zich niet op het maaiveld bevinden, maar zes meter daaronder. De keus voor de Ifco-methode kwam niet uit de lucht vallen, want ter plekke waren er al proeven mee genomen. Niettemin nodigde Schiphol drie aannemers uit om aanbiedingen te doen met een andere consolidatiemethode. Tevergeefs, zo blijkt nu.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels