nieuws

Felbegeerde plaats

bouwbreed

Wat Amsterdam wel voor elkaar kreeg, is Utrecht en de andere vier provincies met de Nieuwe Hollandse Waterlinie op hun grondgebied nog niet gelukt: vermelding op de lijst van werelderfgoed van de Unesco. En dat terwijl de waterlinie bouwkundig veel interessanter is dan de stelling van Amsterdam.

Die kwam veel later tot stand en bestaat grotendeels uit betonnen forten, terwijl de versterkingen van de waterlinie in fraai baksteen zijn uitgevoerd. Bij de stelling van Amsterdam was volgens K. de Jonge van de stichting Menno van Coehoorn het voordeel dat zij grotendeels in één provincie ligt, Noord-Holland, waar de commissaris van de Koningin bovendien hart bleek te hebben voor forten. Daardoor zaten alle partijen snel op één lijn en verliepen aanmelding en selectie vrij vlotjes. De lobby van de hoofdstad was zo sterk, dat sommige gebruikers van forten in het noordelijke deel van de waterlinie niet beter weten dan dat ze deel uitmaken van de stelling van Amsterdam. Dat is niet helemaal onlogisch en verkeerd, want in het noorden sluiten de twee verdedigingslinies op elkaar aan, en sommige forten maken deel uit van beide. Maar, de waterlinie kwam honderden jaren eerder tot stand. De provincie Utrecht heeft inmiddels tonnen uitgegeven aan de nominatie voor de Unesco-lijst. Er is voor veel geld een inventarisatie gemaakt en ook de televisieserie ‘Weg van de snelweg’, die zes afleveringen aan de linie wijdt, kon rekenen op een royale sponsorbijdrage. Geld zal een vermelding overigens niet opleveren. Subsidies heeft de Unesco voor dat doel niet te vergeven. Het gaat vooral om het prestige en natuurlijk om het geld van de hordes toeristen die zo’n vermelding trekt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels