nieuws

‘Eerst een Dixi, dan pas bouwen’

bouwbreed

Ook bouwvakkers moeten naar het toilet. Een gegeven dat door Dixi Sanitary Services in Sliedrecht op een slimme manier is opgepikt. Momenteel heeft het bedrijf duizenden mobiele toiletten op een groot aantal bouwplaatsen in Nederland staan. “Dixi biedt het comfort dat het personeel in de bouw tegenwoordig verlangt”, aldus directeur J. Vermeulen.

In 1985 introduceerde Vermeulen de Dixi in Nederland. “Ik had nooit durven dromen dat we nu, vijftien jaar later, op acht van de tien bouwplaatsen zouden staan. Natuurlijk zag ik een markt voor deze Amerikaanse formule, maar dat het zo’n vlucht zou nemen, had ik nooit verwacht.” Het succes van Dixi kwam begin jaren negentig, toen de Arbo- wet steeds belangrijker werd en ook meer werd nageleefd. “Maar nog belangrijker is het feit dat de mentaliteit van veel mensen in de bouw hierdoor veranderde. Als er aan zoveel voorschriften moet worden voldaan, dan willen we ook fatsoenlijk naar het toilet kunnen. Dat idee ging leven bij steeds meer bouwvakkers. Het motto werd ‘eerst een Dixi, dan pas bouwen’. Toen kregen we het pas echt druk.”

Schoonmaken

Inmiddels heeft het bedrijf in Sliedrecht zesduizend verhuurbare mobiele toiletten door heel Nederland staan. Zeker 80 procent staat op bouwplaatsen. “We leveren ook aan Defensie en op vrijwel ieder evenement of popfestival staan toiletten van ons. Maar dat doen we er gewoon bij. De bouw is reuze belangrijk voor ons. Zonder deze sector zouden we geen recht van bestaan hebben en ook geen marktleider zijn.” Volgens Vermeulen kan iedereen toiletten verhuren. “Maar het schoonmaken is een heel ander verhaal. We hebben een team van vijftig mensen, waarvan een groot deel constant op pad is om alle toiletten schoon te maken.” Elk toilet kan zo’n 250 keer gebruikt worden zonder schoongemaakt te worden. “Per tien mensen volstaat één Dixi voor een week. Iedere week komt één van onze dertig chauffeurs langs met een vacuümwagen, die het reservoir leegt en het toilet in zijn geheel schoonmaakt. Op verschillende punten in Nederland worden de wagens direct op het riool aangesloten en geleegd.”

Concurrentie

De markt voor verhuurbare mobiele toiletten wordt in Nederland verdeeld door Dixi en Eco-toilet. Beide bedrijven zijn continue op zoek naar kleinere verhuurbedrijven die de concurrentie van de groten niet meer aankunnen. “Er is zeker sprake van een flinke overnamemarkt. Er zijn twee grote spelers, maar daaronder bevinden zich tientallen regionale en kleine verhuurbedrijven. Die ruiken het succes van Dixi en starten een bedrijfje op. Dat is ook niet zo moeilijk, want de investeringen zijn niet zo hoog. Ze bellen een aantal regionale aannemers en het klantenbestand is een feit. Maar deze bedrijfjes hebben een zeer kleine afzetmarkt en rekenen dus hogere prijzen dan dat wij doen. Bovendien zie je dat kleine aannemers tegenwoordig ook door heel Nederland werken. En dan moet een regionale partij opeens afhaken. De overlevingskans is daardoor zeer miniem. Veel bedrijven verkijken zich daarop.” De strategie van Dixi is er volgens hem op geënt dankzij verschillende overnames de markt te verdichten: “Hoe meer afzet je hebt, hoe lager de prijs kan. En geloof me, de prijzen in onze branche gaan nog omlaag. Het is duurder een schoonmaakteam naar Limburg te sturen voor twintig toiletten dan voor tweehonderd toiletten. Onze directe concurrent is zich daar tevens van bewust.” Ondanks de druk van concurrent Eco-toilet is en blijft Dixi volgens Vermeulen marktleider in Nederland. “Wij hebben het grote voordeel dat onze bedrijfs- en productnaam in de loop der jaren tevens een eigennaam is geworden. Net als het stanleymes en de luxaflex worden er bij onze concurrenten regelmatig ‘dixi’s’ besteld. Dat is natuurlijk prachtig. Reclame maken is daarom niet echt nodig.”

Toekomst

Ook Vermeulen ziet dat algemene verhuurbedrijven, die vooral veel bouwmaterieel verhuren, steeds vaker ook mobiele toiletten in hun assortiment opnemen. “Ik maak me daar niet zo druk om. Schoenmaker, blijf bij je leest, zeg ik dan maar. Wij zijn gespecialiseerd in de verhuur van mobiele toiletten. Maar wij komen ze ook iedere week schoonmaken. Waar ook in Nederland. Ook al zijn ze niet gebruikt, dan nog gaat een van onze schoonmaakteams er naar toe. Het duurt lang voordat je een dergelijke service kunt evenaren.” Vermeulen is niet van plan om nu op het succes van Dixi te gaan teren. “We blijven continu vooruit kijken. Er wordt bijvoorbeeld steeds hoger gebouwd in Nederland. Als je iedere keer helemaal naar beneden moet om naar het toilet te gaan, dan kost dat tijd en dus ook geld. Daarom zorgen we ook voor toepassingen die het mogelijk maken het toilet mee naar boven te nemen. Dat gebeurt steeds vaker. Nieuw zijn ook de cross-units. Dat zijn urinoirs waar maximaal vier mensen tegelijk kunnen urineren en toch een zekere vorm van privacy hebben. Ook deze noviteiten worden steeds vaker gebruikt in de bouw.” Momenteel zoekt het bedrijf naar een grotere locatie. “We groeien voor de zoveelste maal uit onze jas. We huren nu al extra terreinen in Ridderkerk en Geldermalsen. Met een beetje geluk kunnen we binnen afzienbare tijd verhuizen. Dan hebben we voldoende ruimte om verder te groeien.” Directeur Vermeulen van Dixi Sanitary Services: “Dat het zo’n vlucht zou nemen, had ik nooit verwacht.”

‘Prachtig, onze naam werd de eigennaam’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels