nieuws

Duitse bouwers willen contracten openbreken vanwege dure diesel

bouwbreed

De Duitse bouwindustrie vraagt de overheid contracten open te breken om te voorkomen dat bedrijven vanwege de hoge dieselprijzen in de rode cijfers belanden. In de jaren zeventig tijdens de oliecrisis, kwam de bondsregering de ondernemers tegemoet.

Een clausule in het begrotingsreglement werd destijds gebruikt om overeenkomsten af te stemmen op de destijds exploderende olieprijzen. Brancheorganisatie Deutsches Bauindustrie stelt vast dat in veel bouwcontracten geen clausule opgenomen is over stijgende olieprijzen. Daardoor dreigen vooral ondernemers met langjarige overeenkomsten fors schade op te lopen. De financiële pijn is het sterkst voelbaar bij wegenbouwers die gebruik maken van bitumen en enorme hoeveelheden vervoeren. De Duitse bouwindustrie vervoert jaarlijks bijna een miljard ton materiaal, waaronder zevenhonderd miljoen ton kiezel en zand. Omdat voor het transport van een ton gemiddeld een halve liter diesel nodig is en de brandstofprijs zeventig procent boven het niveau van 1999 ligt, raamt Deutsches Bauindustrie de extra kosten voor de sector op 940 miljoen gulden. Sedert mei 1999 moet bijna drie keer zo veel betaald worden voor bitumen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels