nieuws

De file bestrijden met overname of fusie

bouwbreed

Het Brabantse bouwbedrijf Van der Linden uit Sint-Michielsgestel heeft een originele manier bedacht om het fileprobleem voor een deel van de eigen bouwvakkers te verminderen: overname van een bouwbedrijf in het westen van het land.

Het argument is nog zelden gebruikt door bouwers die in andere regio’s acquisities plegen. Van der Linden windt er echter geen doekjes om. De terugdringing van de reistijd van de eigen werknemers is een van de doorslaggevende redenen geweest voor de fusie met aannemer Gesman Holding uit Alphen aan den Rijn. Directielid ir. R.M. Wouda: “Onze werknemers hoeven nu veel minder te reizen. De ligging van Gesman is perfect. Je kunt het anno 2000 je werknemers toch niet meer aandoen om langer dan een uur in de auto (file) te zitten.” Van der Linden realiseert de helft van de totale omzet van circa 100 miljoen gulden in de Randstad. Zo’n vijftig tot zestig medewerkers pendelen elke dag richting Delft, Rotterdam of Amsterdam. De toenemende congestie op de wegen stelt het bedrijf voor grote problemen. Noodgedwongen waren de werktijden al verschoven. Veel Brabantse werknemers lieten al om half vijf ’s morgens hun geboortegrond achter zich. Met geluk kwamen ze net voor het begin van de file op de bouwplaats in de Randstad aan. Met een beetje pech bleven ze bij terugkeer toch nog in de avondspits steken.

Boekenonderzoek

Eind november kunnen de lange reistijden voor een groot deel van de medewerkers van Van der Linden verleden tijd zijn. Dan moet het boekenonderzoek afgerond zijn en kan de fusie met Gesman Holding, eveneens goed voor 100 miljoen gulden omzet per jaar, doorgaan. Hoewel in een persbericht wordt gesproken van een fusie, neemt in werkelijkheid Heli Holding, de moeder van de Brabantse bouwer, alle aandelen van de directie van Gesman over. De nieuwe bouwgroep heeft een gezamenlijke omzet van 200 miljoen gulden en 320 werknemers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels