nieuws

Bouwsoap vol intriges en overspel

bouwbreed

Endemol wil een dramaserie produceren die zich afspeelt in de bouw. Hierover zijn onderhandelingen gaande tussen de televisieproducent en de overkoepelende organisaties AVBB en NVOB. De beoogde serie zou dertien afleveringen moeten krijgen. De productiekosten komen voor een flink deel voor rekening van de bouw.

Volgens C. Sleddering, woordvoerder van het AVBB, zijn de onderhandelingen in het beginstadium en is er nog niets definitief. “Het produceren van een soap kost erg veel geld. Er wordt over gesproken, maar het is nog allerminst zeker dat het doorgaat.” Endemol bevestigt de plannen maar wil er inhoudelijk niets over kwijt. Volgens Sleddering moet de serie zoiets worden als ‘Westenwind’ worden; een televisiedrama dat zich afspeelt tussen twee concurrerende scheepsbouwers. Chantage, afpersing en overspel zijn vaste ingrediënten van het programma. Volgens L. Steijn, woordvoerder van het NVOB gaat het niet om een soap maar om een docudrama. “We hebben daarover een gesprek gevoerd, maar er zijn nog geen knopen doorgehakt.”

Baggeraars

Th. Andreae, hoofd public relations van SBW, opleider voor de infrastructuur, vindt het een prima initiatief. “Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Een dramaserie is een hele goede manier om bij jongeren binnen te komen. Ik heb het idee om aan een soap mee te werken vroeger wel eens geopperd. Maar we zijn er niet mee doorgegaan omdat het erg veel werk is.” Eerder dit jaar had Endemol plannen voor een televisiedrama dat zich afspeelt in de wereld van de baggeraars. De Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken (VBKO) ketste die plannen af uit angst dat door een soap een negatief beeld zou ontstaan van de bedrijfstak. De VBKO besteedt overigens veel geld aan sponsoring van televisieprogramma’s. Onlangs maakte de vereniging bekend hiervoor jaarlijks een ton uit te trekken. Ook andere organisaties binnen de bouw sponsoren soms televisieprogramma’s. Zo werkte SBW mee aan een Teleac-programma over veilig werken in de sector grond-, water- en wegenbouw. “We hebben toen een deel van de opnamekosten voor onze rekening genomen”, aldus Th. Andreae. “Het ging om een betrekkelijk klein bedrag. We hebben voor zulke zaken ook geen vaste post op de begroting.” Niettemin is de opleider voor de infra wel geïnteresseerd in televisiesponsoring. “We hebben bijvoorbeeld ons terrein ‘om niet’ beschikbaar gesteld voor een aflevering van het jongerenprogramma Zigzag. We voeren een gericht beleid om op die manier op televisie te komen. Als we bijvoorbeeld de Go Infra-campagne in het Jeugdjournaal of in het jongerenprogramma Klokhuis kunnen krijgen, dan werken we daar graag aan mee. Dat is een soort sponsoring die met gesloten beurs kan worden geregeld.” Ook onderwijsbedrijf Bouwradius heeft ervaring met televisie. Het verleende medewerking aan een programma van Teleac over veilig werken in de bouw. Volgens een woordvoerder heeft de organisatie niet zoals het VBKO hiervoor een vast bedrag op de begroting staan. “We doen een paar keer per jaar wel iets, maar we trekken er zeker geen ton voor uit.” AVBB-woordvoerder Sleddering zegt daarentegen dat het, afgezien van de plannen voor een drama, binnen zijn organisatie niet gebruikelijk is televisieprogramma’s te sponsoren. Het NVOB werkt mee aan het Veronica programma Woonmagazine. Woordvoerder Steijn wil niet zeggen hoeveel geld daarin omgaat. “Met vijf- of tienduizend gulden bereik je weinig bij een televisieprogramma. Het gaat dus om een relatief hoog bedrag, maar als je ziet hoeveel mensen je ermee bereikt, dan valt het wel mee.”

‘Televisie is goede manier om jongeren te bereiken’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels