nieuws

Bouwer Knaapen stille kracht achter zwemsuccessen in Sydney

bouwbreed

Een bouwer in Brabant heeft de basis gelegd voor de successen van de Nederlandse zwemploeg. Driemaal goud, één keer zilver en brons is de voorlopige oogst.

Bij de derde gouden plak mocht er getrakteerd worden, luidden de instructies van bouwondernemer Pieter Knaapen vanuit het Olympische Sydney. Het gebak was gisteren niet aan te slepen. Oranje roomsoezen voor alle 250 medewerkers van de Knaapen Groep, bestaande uit Knaapen Renovatie en Onderhoud en Servi-call (beide in Son) en Paternotte en Wieka in Amsterdam. Tot de laatste meters is het doodstil in het bedrijfsrestaurant van de vestiging in Son. Gejuich als Pieter van den Hoogenband als eerste aantikt. Heel Nederland springt op bij deze fantastische overwinning. Maar in Son klinkt het anders. Het is ook hun Pieter, en hun Inge, en hun Marcel. Het goud, zilver en brons hangt ook een beetje om hun nek. “Ja, wij hebben beide Pieters in de gelederen”, straalt directeur Leon Jacobs. “Dit is werkelijk helemaal te gek”, juicht Pieter Knaapen vanuit Sydney door de telefoon. Als sponsor en bestuurslid van de Stichting Topzwemmen Zuid-Nederland zit hij met moeder en oma Van den Hoogenband, en met de broer en zus van Nederlands gouden zwemmer op de eerste rij van het Olympische zwemfeest. “Dit is zó genieten, dit is zó zeldzaam.”

Toptrainer

Met financiële steun van bouwondernemer Pieter Knaapen kon de Stichting Topzwemmen Zuid-Nederland toptrainer Jacco Verhaeren aantrekken. En ook zorgen voor een optimale begeleiding van de aanstormende zwemtalenten, en niet te vergeten méér uren huren in het Eindhovense zwembad. “Zwemmen sluit goed aan bij onze maatschappelijke en sociale doelstellingen”, legt directeur Jacobs uit. “Zeven jaar geleden zijn we overgestapt van betaald voetbal naar de zwemsport. Omdat wij het gevoel kregen voornamelijk bij te dragen aan de torenhoge salarissen van de voetballers van PSV. Jonge zwemtalenten die voor dag en dauw op moeten staan, in de hoop na vier jaar resultaten te kunnen bereiken, dát is de boodschap die we intern willen communiceren. Als je gelooft in wat je doet, komen de resultaten vanzelf. Derde worden na twaalf jaar trainen (Marcel Wouda, red.) en dan staan janken van blijdschap. Die emotie spreekt ons aan. Wij verkopen ook emotie aan de corporaties en de vastgoedbeleggers. Ons product is niet het stapelen van stenen, maar alles wat er omheen zit.” ‘Knaapen’ richt zich in hoofdzaak op projecten in bewoonde toestand. “Wij leveren meerwaarde in onze betrokkenheid met de bewoners. Veiligheid en het sociale woonklimaat zijn voor bewoners hot items. Wij hebben dat vertaald in ons mission statement: onderhoud met gevoel”. “Ach, dit heeft niets meer met marketing te maken”, bekijkt Pieter Knaapen vanaf de andere kant van de wereld de bedrijfsstrategie met heel andere ogen. “Het gaat om het warme gevoel. Het gevoel dat ik in het voetbal mis.”

Miserabel

Knaapen weet nog hoe hij na de miserabele prestaties van de Olympische zwemploeg in Barcelona “samen met nog een paar idioten”, zoals hij het uitdrukt, werd benaderd. “Er waren enkele twaalf en dertien jarigen met zwemtalent. Maar er was geen geld. Een investering in de jeugd”, noemt hij de verdienste van zijn bijdrage. Over coach Jacco Verhaeren: “Zo’n moordgozer. Als ik kon wat hij kan, waren we in zeven jaar uitgegroeid tot een wereldconcern.” Oma Van den Hoogenband komt aan de telefoon. Zij wil in alle opwinding even zeggen dat Pieter Knaapen “een klasse kerel is”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels