nieuws

‘In de bouw schort het vaak aan een totaaloverzicht’

bouwbreed

“Met onze software willen we de mensen in de bouw op andere gedachten brengen. Waarom zijn de faalkosten zo hoog? Waarom kan de Vereniging Eigen Huis nog steeds vijftig gebreken constateren bij de oplevering van woningen? Met onze nieuwe lijn ‘AEC Objects’ bouwsoftware hoeft dat niet meer”, stelt M. Sturkenboom, directeur/eigenaar van Kooijman.

“Het verminderen van fouten en faalkosten is een kwestie van goed organiseren en communiceren. In de bouw schort het vaak aan een totaaloverzicht. AEC Objects heeft daarom een centrale database, waarin altijd de meest actuele gegevens zijn opgeslagen. Ook gaat in de bouw veel mis door gebrekkige communicatie. AEC Objects dwingt de gebruikers de relaties en projecten centraal te stellen, met helder gedefinieerde objecten en begrippen. De software maakt gebruikt van een centrale objectenbibliotheek en internettechniek voor de communicatie”, aldus Sturkenboom. Ingenieursgroep Kooijman introduceert AEC Objects binnenkort in de bouw. Sturkenboom is enthousiast over de eigenschappen van de nieuwe software. “Door de faciliteiten van AEC Objects wordt de communicatie in de bouw eindelijk van deze tijd. Als in de toekomst een onderaannemer (ik noem hem liever specialist) tegen een probleem aanloopt, heeft hij meteen de meest actuele en complete informatie over het project. Hij kan direct en duidelijk met de uitvoerder communiceren.”

Chips

De directeur/eigenaar van de Kooijman Groep schetst een toekomst van een bouwplaats vol met camera’s, beeldschermen en wap-telefoons. “Veel materialen zijn voorzien van barcodes. Nu al worden in kostbaar materieel chips ingebouwd voor een actuele en efficiënte administratie. Straks bevinden zich alle gegevens over een bepaald project in de centrale database. Het maken van een nacalculatie is dan een kwestie van een druk op een knop. Alle gegevens zijn immers direct beschikbaar.” Zo kunnen bouwbedrijven het proces beheersen en faalkosten terugdringen.

In fasen

Sturkenboom heeft Kooijman tien jaar geleden gekocht. “Daarvoor werkte ik bij Kraan. Mijn ervaring is, dat automatisering zich in fasen ontwikkelt. Het is begonnen met rekencentra. Door de komst van mini- en microcomputers ontstond een sterke decentralisatie. Ik verwacht nu weer een centralisatie van het beheer en de dienstverlening. We gaan bijvoorbeeld ‘application service providing’ (ASP) leveren aan dochterondernemingen van grotere bedrijven. De ‘cost of ownership’ gaat daardoor omlaag. Alle voordelen van de automatisering komen bij de werkmaatschappijen terecht”, voorspelt Sturkenboom.

DOS

Ingenieursgroep Kooijman biedt standaard software en turnkey- oplossingen aan voor de bouw. “Tien jaar geleden zijn we begonnen voor het midden- en kleinbedrijf. We maakten DOS-applicaties en die ondersteunen we nog steeds. We hebben onze klanten aangeraden om nog niet over te schakelen op Windows. Het herschrijven van een DOS- toepassing voor Windows voegt geen functionaliteit toe. In plaats daarvan hebben we de rust genomen om helemaal opnieuw te beginnen met het definiëren van functies en schrijven van software. Iedereen in de bouw spreekt over integratie. Nu, dat kan met AEC Objects, vanwege de Internettechniek en een centrale objectenbibliotheek.” Sturkenboom volgt met spanning de ontwikkeling van het BAS (Bouw Afspraken Stelsel). “Definitie van objecten in de bouw, zodat we allemaal over hetzelfde communiceren, daar geloof ik echt in. In de software zijn we al zover, nu hoop ik dat ook het BAS snel rond zal komen. Een bouwbedrijf hoeft zijn organisatie dan niet meer aan te passen om nieuwe software te integreren.”

Whizkids

Sturkenboom verwacht, dat de informatie- en communicatietechnologie (ICT) snel terrein zal winnen in de bouw. “De klanten, vooral de wat grotere bedrijven met een afdeling projectontwikkeling, vragen erom. Wij groeien continu en bieden jonge mensen een uitdaging. Onze medewerkers zijn gemiddeld achtentwintig jaar, we hebben ook ‘whizkids’ van rond de twintig. Zij hebben creatieve ideeën, maar in hun euforie verliezen ze soms de realiteit van de bouw uit het oog. Dan is het goed dat andere medewerkers veel ervaring in de bouw hebben, de dagelijkse problemen van een projectleider of een hoofduitvoerder kennen.”

Klant centraal

Ook de klant in de bouw heeft voordeel van AEC Objects (de A staat voor Architecture, de E voor Engineering en de C voor Construction). “De klant moet centraal gesteld worden. AEC Objects biedt ook daarvoor functionaliteit. Opdrachtgevers kunnen meer- en minderwerklijsten bekijken en de stand van het werk volgen. Ook bieden we een module voor kopersbegeleiding. De communicatie met de klant wordt dus veel directer”, besluit Sturkenboom. Kooijman bindt strijd aan met gebreken

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels