nieuws

‘Ik kan het iedereen aanraden’

bouwbreed

“Mannen zijn de beste collega’s die je kunt hebben.” Als een truckmixerchauffeur met rood-en-gouden-spikkeltjes gelakte nagels, een juweel van een ring aan de linkerhand, vrolijk kort blond haar en helblauwe ogen dat zegt, is het iets bijzonders.

Annette Sakkers (43), Amsterdamse, rijdt sinds anderhalf jaar tot ieders en eigen tevredenheid op een MAN 2000 van betonmortelcentrale BEFU door de regio Utrecht. Directeur A.J. Zwijnenberg (54): “We hebben vier vrouwelijke chauffeurs gehad, alleen Annette is overgebleven. Voor de anderen was het toch te zwaar.” Annette: “Zwaar? Je moet niet bang zijn uitgevallen, en er tegen kunnen dat het werk wel eens uitloopt. En dan moet je ’s avonds de wagen nog schoonmaken, dat valt wel eens tegen.” Volgens haar baas Zwijnenberg was dat een van de redenen dat andere vrouwen zijn afgehaakt, het onderhoud na een lange dag aan de truck. Als enige in een wat ruig ogende mannenwereld, is dat dan niet zwaar? Annette Sakkers zit er in het geheel niet mee. Nu is ze ook niet op haar mondje gevallen: “Als er eentje zo schuins in mijn bloesje wil loeren, dan zeg ik ‘kejje het goed zien zo?’ Of ze vragen met warm weer of ik een minirokje aan wil doen; ‘dan doen jullie helemaal niks meer’ geef ik dan terug. Niks aan de hand.”

Beste jongens

Op de 27 Befu-trucks rijden 35 chauffeurs, samen goed voor meer dan 200.000 kubieke meter betonmortel per jaar. “Beste jongens allemaal. Nee, dit zijn geen ruige types, dat scheelt wel natuurlijk”, zegt Annette. Directeur Zwijnenburg: “Over het algemeen hebben we brave huisvaders als chauffeur, mensen die niet op het lange afstandsvervoer willen omdat ze een normaal gezinsleven wensen. En we bieden door cursussen ook wat meer inhoud aan het beroep. De truckmixerchauffeurs weten tegenwoordig een en ander over beton en bouw. Dat is nodig, we leveren ook aan particulieren die een verbouwing doen en dan is een chauffeur die weet wat-ie bij zich heeft handig. De chauffeurs blijven ook heel lang bij ons; jaren en jaren achtereen. Een echt personeelsprobleem hebben we dan ook niet, eigenlijk alleen voor de opvolging van vutters. We werven niet zelf, dat doet Start voor ons. Ja, het uitzendbureau mag ons vrouwen aanbieden, graag zelfs, zoals Annette. Kijk, ze moeten prima met die grote wagens overweg kunnen, en dat zie je meteen bij een proefrit.” Sakkers: “Vrouwen erbij hier hoeft voor mij niet, maar het mag wel natuurlijk. Ik bedoel, ik voel me niet alleen als vrouw. Seksisme, zoals bij politie en het leger, waar vrouwen harder weglopen dan ze erbij komen, bestaat beslist niet hier. De bouw is geen machowereldje, al moet je tegen een stootje kunnen. Ik kan het iedereen aanraden, het is veel leuker dan stukgoed rijden (heb ik elf jaar gedaan) of op de bus. Met een bus mag je niet eens achteruit!” Inderdaad met een truckmixer móet je meestal achteruit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels