nieuws

Brug verkeerd om boven landhoofden

bouwbreed

Dat was schrikken vrijdagmiddag voor aannemer Romkes uit Sint Nicolaasga. De negentig meter lange fiets- voetgangersbrug die onder zijn verantwoordelijkheid over het Apeldoorns kanaal werd gelegd, bleek verkeerd om in de takels te hangen. Het was niet de eerste misser tijdens het project.

Wie moeten ze in Apeldoorn even bellen als daar iets fout gaat? Doordat de plaatselijke verzekeraar al jarenlang zo hoog van de toren blaast, heeft de Gelderse stad het imago gekregen dat daar altijd alles op rolletjes loopt. Maar vrijdag ging het weldegelijk mis in Apeldoorn. Twee vijfhonderdtonskranen moesten eraan te pas komen om de fiets- en voetgangersbrug over het kanaal bij het centrum van Apeldoorn op zijn plek te leggen. Voor dag en dauw namen die plaats aan de oostkant van het kanaal, om het 110 ton zware stalen gevaarte met één kant op een ponton te leggen en naar de overkant te varen. Vervolgens moest een van de kranen in allerijl worden omgereden en aan de overkant opnieuw opgebouwd om de brug van twee kanten in de takels te nemen. Geen sinecure, zo dicht tegen de binnenstad van Apeldoorn.

Meetfout

Toen de brug eenmaal in de takels hing, bleek hij verkeer dom te hangen. Kon de hele operatie weer van voren af aan beginnen. Bij het sluiten van de krant was constructeur en hoofdaannemer Romkes er nog steeds van overtuigd dat de brug in ieder geval zaterdag op zijn plek zou liggen. Het bouwproject kampte al eerder met tegenslag. Deze zomer bleek bij nameten dat de betonnen pijlers die al in het kanaal waren geplaatst elk een meter te veel naar buiten stonden. Een meetfout van aannemer Knol uit Oldenborn, die het betonwerk voor de pijlers en landhoofden verzorgt. De stalen brug zelf kon daaraan niet worden aangepast, dus moest Knol zijn werk overdoen. Op de betonnen funderingsplaten van vijf bij vijf meter die even buiten beide oevers van het kanaal rechtstreeks op de zandbodem waren gestort, werden nieuwe kolommen geplaatst. Nu op de juiste plek, helaas iets buiten het midden van de fundering. Om de excentrische belasting op te vangen is een deel van de damwand van de bouwkuip blijven zitten en is een constructief verband met de funderingsplaat gemaakt. Die damwand steekt vijf meter dieper in de bodem van het kanaal dan de anderhalve meter dikke funderingsplaten. Volgens constructeur S. Romkes, die tevens optreedt als hoofdaannemer van het ruim drie miljoen gulden kostende project, viel het repareren van die eerste uitvoeringsfout nog wel mee. Met het herstel was volgens hem hooguit 10.000 gulden gemoeid. Wat hemzelf meer hoofdbrekens kostte, was het dusdanig construeren dat de brug niet zou bezwijken aan resonantie. Beeldend kunstenaar Terza Verrips had namelijk een heel slank ontwerp getekend, waarin voortdurend trillingen dreigden op te treden rond de eigen frequentie. Maar ook dat probleem werd overwonnen. Het door Romkes compleet gedigitaliseerde ontwerp werd door Hardstaal in Lemmer verwezenlijkt. Inclusief de hele flauwe kromming die het 90 meter lange brugdek maakt, terwijl het schuin het Apeldoorns kanaal oversteekt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels