nieuws

Leeuwankerpalen doorstaan trekproeven met glans

bouwbreed

De toerit van het rangeerterrein Kijfhoek naar de Sophiaspoortunnel (onderdeel van de Betuweroute) wordt bij de kruising met de bestaande spoorlijn verankerd met ongeveer zevenhonderd Leeuwankerpalen. Hoewel de omstandigheden moeilijk zijn, blijkt uit de eerste trekproeven dat de palen goed voldoen.

Het grondlichaam onder de bestaande spoorlijn is afgegraven en voorzien van damwanden met trekankers. De treinen razen over tijdelijke stalen bruggen, ondersteund door pijlers van dikke ronde stalen Tubex- palen. Daaronder tekent zich de bouwput af. Hij is tot de nok toe gevuld met water. De Leeuwankerpalen worden vanaf pontons geboord en onder water gevormd. “We hebben dit machientje speciaal gebouwd om tussen de Tubex-palen te kunnen boren, en het werkt”, laat M.T. van Leeuwen sr. zien. In zijn stem klinkt trots door over de prestatie van Gebr. van Leeuwen Harmelen BV, volgens hem het enige bedrijf dat onder deze omstandigheden de fundering voor de spoortunnelbak kan uitvoeren. De machine die hij aanwijst heeft drie extra gewrichten, waardoor hij ook om een hoek een paal kan maken.

Spectaculair

Van Leeuwen vindt het werk spectaculair. “We hebben nog nooit op zo’n grote schaal onze ankerpalen toegepast, en dan ook nog onder water met een diepte van twaalf meter. De werkhoogte boven het water is slechts vier meter. Op sommige plaatsen hebben we niet meer dan een meter ruimte voor de verankering van de damwanden, daar stellen we de palen samen uit secties van zo’n vijftig centimeter.” Het water in de bouwput zorgt voor de benodigde stabiliteit van de damwand. Hinderlijke stempels zijn daardoor overbodig. Stuiten de palen op een stuk hout of een ander voorwerp, dan gaat een ploeg duikers aan het werk. “Dat komt vaker voor dan we verwacht hadden”, verklapt Van Leeuwen. Inmiddels zijn willekeurig enkele palen beproefd. Ook bij een belasting van negentig ton geeft de ankerpaal geen krimp. Als alle palen gereed zijn, kan de onderwaterstort van de betonnen vloer beginnen. Niet ver van de huidige bouwput ligt de volgende uitdaging. Ook onder het laagspoor moet de tunnelbak met ankerpalen op zijn plaats worden gehouden. De werkruimte is nog geringer en Van Leeuwen weet nog niet hoe de palen uitgevoerd kunnen worden. “We vinden er wel wat op”, besluit hij. De beproeving van een willekeurige Leeuwankerpaal. Hij blijkt met gemak aan de eis van de opdrachtgever te voldoen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels