nieuws

Gebrek aan snufjes maakt HSL duurder

bouwbreed

De vijf definitieve contracten van de onderbouw van de HSL-Zuid vallen 250 miljoen duurder uit dan in maart was overeengekomen. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat lukt het onvoldoende om slimme bouwoplossingen en technieken toe te passen langs het 100 kilometer lange tracé. In totaal geeft minister Netelenbos nu 4,4 miljard gulden uit voor de onderbouw.

De minister heeft de onderbouw vorige week definitief gegund. De meeste bouwbedrijven zijn betrokken bij twee of drie deelcontracten. Ballast Nedam, Volker Wessels Stevin en Strukton hebben ieder drie contracten binnengehaald. Boskalis, HBG, Heijmans, NBM Amstelland en Vermeer voeren ieder twee contracten uit en ACZ, Van Oord en Philipp Holzmann zijn maar bij één onderdeel betrokken. In totaal is 4,32 miljard gulden gemoeid met de vijf deelcontracten die allemaal op basis van design & construct zijn afgesloten. Daarnaast is een zesde koepelovereenkomst gesloten, waarin 80 miljoen gulden is gereserveerd voor meerwerk. De aanleg van de fundamenten van de HSL-Zuid kost minister Netelenbos 4,4 miljard gulden. Dat is 250 miljoen meer dan de bewindsvrouw van Verkeer in maart bij ondertekening van de intentie- overeenkomst nog in gedachten had. Zij haalt dit geld uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Volgens het ministerie bleek tijdens de onderhandelingen dat diverse geplande besparingen niet konden worden doorgevoerd. Voor goedkopere en andere bouwmogelijkheden en slimme ontwerpmethoden had de minister 50 miljoen in gedachten en met financiële optimalisaties dacht Netelenbos 120 miljoen te besparen. Het ministerie en de aannemerscombinaties dragen deze meerkosten gezamenlijk.

Rijksweg A4

De extra kosten hebben volgens Netelenbos geen gevolgen voor andere geplande projecten. Zij wil pas in de begroting voor 2001 bekend maken hoe zij het gat in het MIT precies dicht. Mogelijk betrekt zij het geplande budget van 1300 miljoen gulden voor rijksweg A4 Burgerveen- Leiden bij de berekeningen. Deelcontract Noordelijk Holland van de onderbouw voorziet namelijk al in bundeling en verbreding van 8 kilometer A4 ter hoogte van Leiden-Burgerveen en een Pergolaconstructie. Eind vorig jaar is de bouw van de boortunnnel onder het Groene Hart voor 940 miljoen gegund aan Koop Tjuchem en Bouygues. De aansluiting van de de HSL-Zuid op het bestaande railnetwerk (RAS) is volgens het ministerie ook bijna rond. Rijkswaterstaat werkt momenteel het bijbehorende contract uit en denkt daarbij binnen het geplande budget te blijven. Het ministerie is nog in onderhandeling voor bovenbouw, de aanleg, beheer en onderhoud van het spoor van de HSL. De onderhandelingen daarvoor met drie partijen, waaronder het Amerikaanse bedrijf Bechtel, zijn nog in volle gang. De financiering van de bovenbouw moet geheel privaat. De minister wil daarbij 1,9 miljard gulden van marktpartijen binnenhalen, want dat bedrag is met die reden voorgefinancierd uit het aardgasbatenfonds. De minister is namelijk, op ruim honderd miljoen gulden na, volledig door haar gereserveerde budget van 7,3 miljard gulden heen, nu onderbouw en boortunnel zijn gegund.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels