nieuws

Vrije busbaan struikelblok wethouder Hilversum

bouwbreed

CDA’er Willem van der Spek wil niet in de krant en al helemaal niet in een landelijke. “Het betreft hier de Hilversumse politiek mevrouw, wat voor zin heeft het om de boel verder op te blazen?” Maar met gewoon het vaststellen van de feiten mag ‘heel Nederland’ toch wel weten wat er speelt? Van der Spek haalt slechts langzaam bakzeil.

“Ik heb hard gewerkt, het was een groot genoegen in de Hilversumse politiek werkzaam te zijn. Dat er dan zo een punt achter wordt gezet, ervaar ik als triest”, zegt de wethouder nu. “Maar ik weet hoe zoiets gaat en ik aanvaard de consequenties.” Anderhalf jaar geleden trad hij aan als fulltime wethouder nadat Jan Terlouw zeven weken lang had geprobeerd te lijmen wat al geruime tijd aan gort lag: de verhoudingen binnen het Hilversumse college. Van der Spek pakte z’n biezen. Niet uit vrije wil, maar omdat hij moest. De commotie rond de omstreden vrije busbanen deed de deur dicht; zijn partij kon het miljoenenproject maar niet zien als hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). “Die busbanen hebben geringe meerwaarde. Je wint slechts enkele minuten reistijd en het aantal reizigers neemt met 6 à 7 procent ook maar mondjesmaat toe. Dit afgezet tegen de vele miljoenen heeft het CDA besloten tegen te stemmen.” In het college liepen de spanningen hoog op, het HOV dreigde een breekpunt te worden. Het is een moeilijke beslissing geweest; een zoveelste crisis zou het bestuur tot de risee van Hilversum maken. Dat moest worden voorkomen. Van der Spek: “We hadden weer een beetje vertrouwen en respect gewonnen en stonden bekend als hardwerkende, aimabele mensen met wie je afspraken kunt maken. Binnen het college heerste een sfeer van: laten we dit vasthouden tot de volgende verkiezingen.” Het mocht niet zo zijn. Het CDA stemde tegen, terwijl het enkele dagen eerder nog ja had gezegd. Merkwaardig? Nee, stelt Van der Spek, want als partij heb je een gezicht. “In het voortraject uitspraken doen en als puntje bij paaltje komt 180 graden draaien, dat is nogal wat. Andere partijen hadden dat mindere, omdat ze zich nog niet zo duidelijk hadden uitgesproken. Wij hadden grote bedenkingen en hebben deze altijd geventileerd, het algemeen belang werd namelijk maar niet duidelijk. Nogmaals, die busbanen kunnen we niet zien als HOV. Zij passeren drie spoorwegovergangen, waardoor de wachttijden, nu al 20 minuten per uur, nog langer zijn. En dan nota bene een traject langs een spoorlijn die echt HOV is. Drie NS-stations hebben we in Hilversum, da’s uniek. Als je van noord naar zuid wilt, pak je de trein toch?” Van der Spek kreeg te horen dat het college verdere samenwerking met het CDA niet zag zitten. “Dan ben je dus kalt gestellt, en dan kun je wel zeggen ik ga door, maar dat heeft geen zin. In de raadsvergadering heb ik mijn aftreden bekend gemaakt, waarna natuurlijk een fel debat volgde.” Het CDA is wel altijd grote voorstander geweest van de lightrail plannen. De partij beschouwt dit alternatief, een sneltram-ringlijn door heel het Gooi, pas als zeer hoogwaardig openbaar vervoer. Van der Spek: “Een veel toegankelijker vorm van vervoer. Werkelijk, ik zie niemand in die bussen stappen. Vandaag ontving ik post van de provincie. GroenLinks vraagt zich in arren moede af wat dat wel voor afspraak is die Haarlem met Hilversum heeft gemaakt. Daar begint het gesodemieter al.” Eind deze maand valt in een extra raadsvergadering de definitieve beslissing over de HOV. Van der Spek schetst een moeizaam verloop. “Het college heeft nu nog maar negentien raadsleden tegenover achttien.’t Wordt zo allemaal wel erg krap.”

‘Als je van noord naar zuid wilt, pak je toch de trein?’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels