nieuws

Rotterdamse kinderkopjes op reis

bouwbreed

Enkele duizenden Rotterdamse kinderkopjes maken dezer dagen een reis per vrachtwagen naar België ím zich een stuk af te laten zagen. Bij terugkeer in Nederland wacht hen een bed van zand en cement op hun vertrouwde plek aan de kade bij het voormalige pakhuis het Entrepotgebouw (De Vijf Werelddelen). Doel van deze inspannende operatie is het bewaren van een oud havengezicht.

“Dames met naaldhakken kwamen vast te zitten tussen de stenen, er groeide onkruid tussen en terrastafels bleven wiebelen. Daar moest dus wat aan gebeuren,” vertelt L. Visser, directeur van het Giessenburgse bedrijf Groeneveld BV. Voor hem strekt zich ongeveer zeventienhonderd vierkante meter herbestraat voetgangersgebied uit. Vlak en afgedicht als een plavuizen vloer. De restaurants die tegenwoordig in gebouw De Vijf Werelddelen zijn ondergebracht, hebben de eerste terrassen uitgezet op de kades. Vroeger reden hier grote kranen op en neer op rails die tussen de keien lagen, om aangemeerde schepen te laden en lossen. Groeneveld testte drie verschillende methoden op een rustig stukje straat. Een in Frankrijk ontwikkelde methode kwam als beste uit de bus. Per week kan het bedrijf ongeveer 250 vierkante meter van de kade herbestraten. De natuurstenen keien worden uitgebroken en gaan per vrachtwagen naar het Belgische Bruchem. Visser: “In Nederland kunnen ze het helaas nergens in dezelfde prijs-kwaliteitverhouding.”

Afgezaagd

De keien worden glad afgezaagd en worden terug in Rotterdam met de hamer gestraat op een zand-cementbed. Nadat de voegen zijn gevuld met zand en de zaak met een lichte straatmachine is afgetrild, spuit de aannemer de bovenste drie centimeter zand uit de voegen. Daarvoor in de plaats komt een waterdichte voegmortel. “Je creëert een waterdichte plaat die belastbaar is”, licht productmanager R. Jaquet van leverancier Empol BV toe. “Poltec 715 is een hoogwaardige voegmortel waarmee je een voeg kunt maken die niet krimpt en die wegspoelen van zand en opschieten van onkruid voorkomt.” De stenen worden nat gemaakt en de uitgegoten mortel, waarvan de consistentie is aan te passen, zoekt vervolgens zelf zijn weg tussen de voegen. Door met enige druk de overtollige voegmortel weg te trekken, blijft de voeg iets dieper liggen dan de steen. Een speciaal ontwikkeld biologisch reinigingsmiddel dat na het voegen over het steenoppervlak wordt gestrooid, voorkomt dat een cementsluier ontstaat. Na uitdrogen liggen de kinderkopjes onwrikbaar vast in het straatoppervlak. Resultaat is een keurig gladde bestrating die niet anders oogt dan de onbehandelde bestrating. Jacquet: “Bij normaal gebruik heb je er een halve eeuw geen omkijken meer naar. Mits het middel, zoals hier, vakkundig is verwerkt. De voeg is zelfs bestand tegen dooizout.”

Compliment

Dat het rondsjouwen met keien een dure aangelegenheid is, ontkent geen van de betrokkenen. “Het is een compliment waard aan de gemeente Rotterdam dat ze bereid is te investeren in behoud van het historisch aanzicht van dit gebied. Doe je het met wat goedkope steentjes, dan is dat beeld weg,” vindt directeur C.B. van der Werke van Empol. Aannemer en leverancier kijken al met een schuin oog naar de rest van de Wilhelminapier. Rond de voormalige havengebouwen van Pakhuismeesteren en Holland-Amerikalijn en bij toekomstig beeldinstituut Las Palmas liggen nog miljoenen soortgelijke keien. Visser legt de keien rond het Entrepotgebouw voor de tweede maal terug op hun plaats. Enkele jaren geleden maakte zijn bedrijf de bestrating gereed voor het nieuwe gebruik van het gebouw. Visser: “Mensen die met hun winkelwagentje uit de supermarkt kwamen die hier is gevestigd, hadden zure melk voor ze de straat uit waren. Zo schudde het. Maar na het afvlakken van de stenen is de klus pas echt af.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels