nieuws

Klus voor de rechter

bouwbreed

Niet een bemiddelaar, maar de rechter moet uitmaken of de Nederlandse Spoorwegen te veel subsidie hebben ontvangen voor de bouw van de tweede Schipholtunnel. Het voorstel van de NS-directie (gesteund door de aannemers Strukton en HBW) een mediator te benoemen in het conflict met minister Netelenbos, wordt in politieke kringen terecht als onvoldoende gekwalificeerd.

Strukton en HBW hebben de bouwwereld voor schut gezet door de buitengewoon hoge winst op de bouw van de tweede Schipholtunnel met valse facturen te versluieren. Daardoor zijn de beweringen van de bouwers en de NS dat de winst volkomen legaal is, ongeloofwaardig geworden. Strukton en HBW verdienden 94,9 miljoen gulden aan het tunnelproject, ofwel 18,9 procent van de bouwsom. Volgens minister Netelenbos en de Tweede Kamer is op managementniveau een winst van rond 2,5 procent afgesproken en hebben de bouwers dus tientallen miljoenen teveel aan gemeenschapsgeld opgestreken. Verbazingwekkend is het dat de Spoorwegen blijven roepen dat de winst legaal was en dat ze niets wisten van valse facturen. Het bedrijf zou zich net als de bouwers diep moeten schamen voor het gebeurde. Als opdrachtgever was de NS natuurlijk wel degelijk medeverantwoordelijk. Het is nota bene de NS zelf geweest die gaandeweg de bouw om meer rijksgeld vroeg ter financiering van tegenvallers, die achteraf kennelijk nogal zijn meegevallen. Het is begrijpelijk dat de politiek in deze kwestie voet bij stuk houdt en terugbetaling eist. Hier valt niets te bemiddelen. Er is slechts behoefte aan een deskundige die kan beoordelen of de winst al dan niet door de juridische beugel kan. Een klus voor de rechter dus.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels