nieuws

Bouwwereld vindt het wel best met Euro2000

bouwbreed

De Nederlandse bouwbedrijven zullen slechts mondjesmaat de duels van Euro2000 bezoeken. Ze spreken schande van de, wat zij noemen, exorbitant hoge toegangsprijzen. Ze vormen voor de bouwwereld aanleiding het EK- voetbal niet te benutten voor relatiemarketing.

De aannemerij is er van overtuigd dat voetbal en bouw net zo bij elkaar horen als bijvoorbeeld haringhappen en André Baar van NBM Amstelland. Maar niet tegen elke prijs. Dat blijkt wel uit een rondje langs een aantal grote bouwbedrijven met de vraag of en met hoevelen zij tijdens Euro2000 met hun relaties op de tribune zitten. “De prijzen zijn vreselijk opgedreven”, vindt woordvoerder Schoemaker van NBM Amstelland tot zijn spijt. Op concernniveau heeft het bouwbedrijf daarom afgezien ‘het evenement als relatiecircuit te beschouwen’. “Wellicht dat enkele dochterondernemingen gebruik maken van de verschillende arrangementen, maar vanuit het hoofdkantoor doen we helemaal niets met Euro2000.” NBM Amstelland bezit in de Amsterdam Arena een skybox. Maar deze ruimte voorzien van tien stoelen zal gedurende het hele toernooi volkomen leeg blijven. Schoemaker: “Eigen schuld. We konden onze eigen stoelen voor 600 gulden per stuk huren. Dat werd ons toch écht te gortig. Uit protest hebben we ze ook niet aan de organisatie afgestaan.” Volker Wessel Stevin uit Rotterdam zegt eveneens Euro2000 uit protest aan zich voorbij te laten gaan. “We hebben ook eigenlijk niet zo veel op met voetbal. Als het gaat om relatiemarketing richten wij ons meer op andere sporten. Golf is erg populair geworden”, vertelt een woordvoerster. Ballast Nedam meldt “op low key-basis” van de eigen business-seats in de Arena gebruik te gaan maken. Woordvoerster De Geus: “Op zeer beperkte schaal met maar een paar relaties bezoeken we alleen de twee wedstrijden van het Nederlands Elftal in Amsterdam.” Datzelfde geldt voor HBG dat zoveel mogelijk van de eigen stoelen in De Kuip, Gelredome en het PSV-stadion gebruik maakt. Publiciteitsmedewerkster Jensma van bouwbedrijf Koop Tjuchem in Groningen zegt ‘hemel en aarde bewogen te hebben’ om aan tickets te komen voor de groepswedstrijden van Oranje. “We wilden naar de wedstrijden, omdat we uit ervaring weten dat onze relaties daar prijs op stellen. Uiteindelijk hebben we voor de drie wedstrijden in totaal enkele tientallen kaartjes. Het is niet veel en we gaan daarom alleen met onze top-relaties.”

Scheve gezichten

Juist de keuze welke relatie je wel en welke je niet naar een wedstrijd meeneemt, heeft Dura/Vermeer doen besluiten het EK te laten schieten. “We willen geen scheve gezichten”, vertelt een woordvoerder van de Rotterdamse bouwer. “Eén keer per jaar organiseren we een relatiedag tijdens het paardenconcours CHIO in het Kralingse Bos en dat is voor ons voldoende.” Koninklijke IBC uit Best ontdekte bij haar relaties zelfs een zekere verzadiging als het gaat om het bezoeken van voetbalwedstrijden. Daarom heeft het bedrijf de huur van de vier business-seats in het PSV-stadion zelfs opgezegd.

Op pagina 5:

‘In al dat oranjegeweld val je nauwelijks op’.

Geen massaal bezoek door exorbitante prijzen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels