nieuws

Weer fikse tegenslag Westerscheldetunnel Boorkoppen lopen vast

bouwbreed

terneuzen – Nieuwe fikse tegenslag bij de Westerscheldetunnel. Precies op het diepste punt van het trace dreigen de boren vast te lopen. De ruimte tussen boorschild en betonnen tunnelring blijkt meer dan gehalveerd. Om de oorzaak te onderzoeken zijn alle experts gealarmeerd en liggen de boren tot zeker maandag stil.

Het mankement is geconstateerd tijdens een inspectie. Speling tussen schild en tunnel is noodzakelijk om met de boormachine te kunnen manoeuvreren in verband met kleine koerscorrecties. Bij een te kleine spleet is het risico van beschadigen van de geprefabriceerde betonnen tunnelwand te groot.

De luchtspleet heeft normaal gesproken een dikte van 40 millimeter. Tussen de linker- en rechterkant van het schild en de tunnel bevindt zich totaal 80 millimeter speling. Bij de laatste inspectie van de westbuis was daarvan 45 millimeter zoek, bij de oostbuis bleek de ruimte zelfs 52 millimeter gekrompen.

Het verschil is het sterkst bij de staart van het schild en neemt af in de richting van de boorkop. Tussen onder- en bovenkant is de afwijking volgens technisch directeur J. Heijboer van opdrachtgever NV Westerscheldetunnel ‘niet noemenswaardig’.

Geen risico

Beide boren bevinden zich rond het diepste punt op 60 meter onder NAP. Daarom neemt aannemerscombinatie KMW geen enkel risico en houdt de boren stil totdat de oorzaak boven water is.

Een team specialisten van KMW, boorfabrikant Herrenknecht en externe deskundigen is naarstig op zoek naar de oorzaak. Zelfs de baas van de Duitse tunnelboormachine bouwer heeft zich ter plaatse op de hoogte gesteld van de onverwachte situatie. Hij verbleef in Nederland voor het bijwonen van de starthandeling van het boren bij de Sophiaspoortunnel. De tunnelboormachine daar is ook vervaardigd door Herrenknecht.

Momenteel is het team bezig met het verrichten van metingen en het uitvoeren van berekeningen om de oorzaak te achterhalen. Dat de speling op de zijkanten kleiner is geworden, terwijl die boven en onder gelijk is gebleven, valt bijvoorbeeld slecht te rijmen met alleen maar het aannemen van een ovale vorm van de tunnelboormachine. Dan zou de speling onder en boven juist groter moeten worden, tenminste bij gelijkblijvende omtrek van de tunnelboormachine.

De huidige tegenslag lijkt in elk geval niet in verband te staan met de problemen met voegafdichtingen en maatafwijkingen van de geprefabriceerde betonnen elementen. Dat is inmiddels opgelost. Maandag denken de specialisten hun huidige onderzoek te hebben afgerond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels