nieuws

Jansen de Jong groot in periferie

bouwbreed

son en breugel – Het woord periferie duikt regelmatig op in het gesprek met ing. E.M. Krul, bestuursvoorzitter van het bouwconcern Janssen de Jong Groep. De Zuid-Nederlandse bouwer _ met de productgroepen infrastructuur, productie, bouw en projecten _ streeft groei na in de periferie van de bouwmarkt.

Het bouwbedrijf zoekt overnames in de periferie. En de bouwgroep presenteert zich in eerste instantie als een regionaal opererend bedrijf, met het accent op Zuidoost-Nederland, waar het een stevige marktpositie heeft opgebouwd. Daarnaast zijn ook de Caribische activiteiten van het concern onder dezelfde periferie-noemer te plaatsen.

“Wij proberen onszelf anders op de kaart te zetten dan de gangbare bouwgroep”, vertelt Krul in zijn kantoor op een groot industrieterrein in het Brabantse Son en Breugel. “Het denken in de bouw is nogal omzetgerelateerd. Omzet is invloed, is de gedachte. In een tijd met hoogconjuctuur gaat dat wellicht op. Maar de vaak kleine marges wegen niet altijd op tegen de hoge risico’s die je loopt. De wet van de grote getallen werkt onvoldoende. Voor omzet moet je heel hard werken. Wij zoeken het liever in de activiteiten met een hogere marge.”

Grotere kansen

In die filosofie past het dat Janssen de Jong niet staat te trappelen om aan grote projecten, als de Betuwelijn, mee te doen. Tenzij de werkzaamheden in eigen regio worden uitgevoerd. Krul: “Projecten met een aanbesteding van 100 miljoen gulden? Wat hou je dan eigenlijk nog over?.”

In de periferie van het bouwproces liggen grotere kansen dan in de kern van de bedrijfstak, meent Krul, die ook 26 jaar voor HBG en twee jaar voor Ballast Nedam werkte. Hij doelt onder meer op de projectontwikkeling, de afbouw en, bij een goede startpositie, op de ontwikkeling van specifieke wegenbouwsystemen.

Acquisities moeten toegevoegde waarde opleveren. (“Ik verbaas me wel eens over het tempo van overnames van collegabedrijven.”) Overgenomen bedrijven moeten in zijn visie stuk voor stuk een betere marge brengen dan het gemiddelde in de bouwnijverheid.

Voorsprong

Krul noemt als voorbeeld het vorig jaar verworven bedrijf Hafkon, met vestigingen in Maassluis en Barneveld. Gespecialiseerd in de montage van hoogwaardige aluminium felsdaken, een volgens hem voor Nederland exclusief bedrijf, met weliswaar een bescheiden omzet maar met goede winstmarges. De kwalitatief hoogwaardige producten en het efficiente productieproces vormen de basis van de sterke marktpositie van Hafkon. Ook bij de bouw van bedrijfsgebouwen, zoals in het geval van Remco Ruimtebouw (Best), zegt Krul dat zijn bedrijf een voorsprong heeft op anderen.

Met de huidige stand van de informatietechnologie werkt Janssen de Jong aan nieuwe bouwconcepten. Gebouwen en huizen zijn door middel van ‘virtual reality’ heel goed te visualiseren voor de klant. “We kunnen driedimensionale systemen ontwikkelen, zodat de klant zelf door het huis kan wandelen. Een uitvoerig bestek heb je niet meer nodig. Je hoeft je niet meer af te vragen of iets van staal of beton gebouwd moet worden. Je hoeft alleen maar de functionele eisen te kennen. Binnen 24 uur kun je tot zaken komen. We hebben de architecten en de constructiemethodes al in huis. De grote voordelen zijn dat je marktpartijen uitschakelt en de arbeidsproductiviteit enorm toeneemt.”

Aan de wieg van het bouwbedrijf, kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, stonden twee bescheiden, sociaal bewogen Limburgse families uit Horst. Transportondernemer Janssen had dertien kinderen. Straatgenoot en onderwijzer De Jong was kinderloos. Maar hun relatie nam zulke bijzondere vormen aan, dat de twee families alle kinderen gezamenlijk opvoedden. Hun vriendschap en verbondenheid legde de basis voor het zuidelijke bouwbedrijf.

Mijnmaatschappij

De wederopbouw na 1945 zorgde voor een kortstondige bloeiperiode. De door de overheid in 1953 afgekondigde bestedingsbeperking leidde ertoe dat het bedrijf inschreef op enkele bouwwerken in Haiti. Sindsdien is Janssen de Jong in het Caribisch gebied actief gebleven, met de nadruk op de Antilliaanse eilanden. Het concern houdt zich hier onder meer bezig met wegen-, beton-, en waterbouw, heeft er een eigen mijnmaatschappij (productie van fosfaat en kalksteen, als grondstof voor wegenbouw) en levert onder meer aan de glasindustrie in Trinidad. Ondanks de moeilijke economische situatie hebben de meeste Antilliaanse bedrijven van de JdJ-Groep redelijk goed gepresteerd. Krul blijft dan ook vertrouwen houden in de regio, zeker na de afkondiging van een economisch herstelplan door premier Pourier.

Identiteit

Janssen de Jong kan terugzien op een uitstekend 1999. De nettowinst nam met 23 procent tot ruim 18 miljoen gulden. De omzet steeg met 14 procent en bedraagt nu circa 610 miljoen gulden. De orderportefeuille is met bijna een half miljard gulden goed gevuld.

Wijzend op de goede cijfers en de sterke regionale positie in het zuiden van het land, zegt Krul dat grotere bouwers veel belangstelling voor het bedrijf tonen. “Maar we willen liever op eigen kracht verder”, aldus de bestuursvoorzitter. “Als je onderdeel wordt van een grote moloch, ben je toch bang dat je eigen identiteit ten onder gaat.”

Over een beursgang is wel eens gespeculeerd, maar daarvoor is het nog te vroeg. Het beursklimaat voor bouwers is niet zo gunstig, de omzet zou tegen de miljard moeten lopen en het proces van identiteitsvorming is nog niet geheel afgerond. Krul: “Als je naar de beurs gaat, moet je echt iets te bieden hebben. Wij gaan niet als grijze duif tussen de grijze duiven.”

Een medewerker van het vorig jaar door Jansen de Jong verworven bedrijf Hafkon monteert dakplaten op het Zuiderparkbad in Den Haag . Foto: Peter van Mulken

Kerngegevens

Naam: Janssen de Jong Groep Raad van bestuur: ing.E.M.Krul

Bedrijfsstructuur: vijftien groepsondernemingen opereren met grote mate van zelfstandigheid.

Hoofdkantoor: Son op Breugel Opgericht: 1939 Personeel: 1.511 Omzet: 610 miljoen gulden Winst: 18 miljoen gulden

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels